Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS 1 vs. 3
- Trådstartare Ma_Fo
- Start datum
jonas18z
Avslutat medlemskap
http://www.photozone.de/2Equipment/canoncamera.htm
Om jag fick välja 1v men skulle jag köpa är det svårare.
Om jag fick välja 1v men skulle jag köpa är det svårare.
Jeppe
Aktiv medlem
Beror på vilken modell av ettorna det är...
Är det ur-ettan, köp EOS 3
Är det 1N, gillar jag personligen den över EOS 3:an
Än det 1V, inget snack..
Men det är ju frågan om du behöver alla dessa mojänger och hållfastighet som 1V erbjuder.
Kolla in på översikten här på sidan för att se skillnaderna
Är det ur-ettan, köp EOS 3
Är det 1N, gillar jag personligen den över EOS 3:an
Än det 1V, inget snack..
Men det är ju frågan om du behöver alla dessa mojänger och hållfastighet som 1V erbjuder.
Kolla in på översikten här på sidan för att se skillnaderna
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
1N har väl inget som inte EOS 3 gör bättre + att 3:an kan mer och har E-TTL? Förutom max blixtsynk på 1n är 250 och 200 på 3:an.
Det är inte så stor skillnad prismässigt mellan EOS 3 med booster och en EOS 1V HS så jag hade gått på EOS 1V om du inte tvunget måste ha ögonstyrd autofokus i ditt arbete! Men om pengarna ska tala så EOS 3:an.
1V är en ruskig kamera och likaså 3:an, du blir nog nöjd med vilken du än väljer!
Det är inte så stor skillnad prismässigt mellan EOS 3 med booster och en EOS 1V HS så jag hade gått på EOS 1V om du inte tvunget måste ha ögonstyrd autofokus i ditt arbete! Men om pengarna ska tala så EOS 3:an.
1V är en ruskig kamera och likaså 3:an, du blir nog nöjd med vilken du än väljer!
Eos 1v är enligt min mening den enda "ettan" som slår Eos 3.
Eos 1 har absolut inget att sätta upp emot Eos 3. Dessutom klarar dess slutare bara 50 000 exponeringar och Eos 3:an 100 000. Eos klarar damm och väta bättre.
Eos 1n är jämnare skägg. Men Eos 3 är modernare med E-TTL och bättre autofokus. Tätningen mot damm och väta är lika, möjligen klarar 1n smällar något bättre. Men många 3r används professionellt och hittills har ingen klagar på att den inte skulle hålla vad jag hört. Jag har haft en presskört med många bucklor, den klarar det bättre än den känns.
Eos 1v är klart bäst men dess vikt och pris gör att man ofta kan nöja sig med Eos 3.an. På pappret verkar kanske inte skillnaderna så stora, men det är många detaljskilnader och småfinesser, men trots allt inte absolut nödvändiga.
/magnus
(som nu kör Eos 1v från att ha haft Eos 1, Eos 5 och Eos 3)
Eos 1 har absolut inget att sätta upp emot Eos 3. Dessutom klarar dess slutare bara 50 000 exponeringar och Eos 3:an 100 000. Eos klarar damm och väta bättre.
Eos 1n är jämnare skägg. Men Eos 3 är modernare med E-TTL och bättre autofokus. Tätningen mot damm och väta är lika, möjligen klarar 1n smällar något bättre. Men många 3r används professionellt och hittills har ingen klagar på att den inte skulle hålla vad jag hört. Jag har haft en presskört med många bucklor, den klarar det bättre än den känns.
Eos 1v är klart bäst men dess vikt och pris gör att man ofta kan nöja sig med Eos 3.an. På pappret verkar kanske inte skillnaderna så stora, men det är många detaljskilnader och småfinesser, men trots allt inte absolut nödvändiga.
/magnus
(som nu kör Eos 1v från att ha haft Eos 1, Eos 5 och Eos 3)
Jeppe
Aktiv medlem
Snapphaneledaren skrev:
1N har väl inget som inte EOS 3 gör bättre + att 3:an kan mer och har E-TTL?
Nej, men en etta är alltid en etta
Frågeställningen var "Vilken hade ni valt?"
hehe.. jag hade valt 1N över EOS 3....så är det bara
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej, men en etta är alltid en etta
Frågeställningen var "Vilken hade ni valt?"
IOFS sant och alla har ju rätten att tycka fel
Jeppe skrev:
Och jag tycker att 1n är så jobbigt gammalmodig...
Pelar
Aktiv medlem
Ma_Fo skrev:
Hallå
Jag har en liten fundering. Har fått riktigt bra erbjudande både på EOS 1 och 3, men vet inte vilken jag ska välja. Vet någon vad den stora skilllnaden mellan dessa två kamerorna är??? Vilken hade ni valt???
Mvh
Ma_Fo
Provhåll båda kamerorna, blindexponera några gånger och välj den som känns bäst för dig. Vilken av modellerna du sedan väljer kommer nog med största sannolikhet inte att spela någon som helst roll i ditt fortsatta bildskapande. Lägg iställer ner en halvtimme extra på att fundera vad du vill visa med dina bilder.
forstheim
Aktiv medlem
EOS-3 är förstås ett riktigt fint kamerahus som du säkert kommer att bli väldigt nöjd med. Men om du har tänkt använda din kamera under många år framöver så skulle jag ändå råda dig till att gå på EOS-1V. Enligt mig har den i princip inga svagheter/brister, utan istället är den väl genomtänkt in i minsta detalj. Själv har jag inte ångrat mitt val.
Se bara till att du har kvalitetsoptik att sätta på huset också. Annars kommer kameran att fälla tårar.. :=)
Se bara till att du har kvalitetsoptik att sätta på huset också. Annars kommer kameran att fälla tårar.. :=)
Trots att jag är barnsligt förtjust i mina Eos 1v och tycker att de är en klass bättre än mina gamla 3r, så tycker jag änå att man alltid i första hand ska satsa på optik och i andra hand på kamerahus.
Det krävs otroligt mycket av dig som fotograf för att du ska kunna ha bildmässig nytta av skillnaderna mellan 3:an och 1v. Det kan vara om du plåtar mycket action.
Däremot kan även små investeringar i optik ge vidgade bildmöjligheter.
Det krävs otroligt mycket av dig som fotograf för att du ska kunna ha bildmässig nytta av skillnaderna mellan 3:an och 1v. Det kan vara om du plåtar mycket action.
Däremot kan även små investeringar i optik ge vidgade bildmöjligheter.