ANNONS
Annons

Canon eller sgimas 24mm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Canon eller sigmas 24mm ?

Hejsan
Jag funderar på en 24mm till mitt Eos-system. Vilken tycker ni Canons 24 2,8 eller Sigmas 24 1,8, mekanik, skärpa vilken rekomenderar ni ?

Mvh
Lars-Göran

Senast ändrad:
Försök att få tag på ett begagnat Sigma 24/2.8 som är skarpare än båda. Objektivet finns ej att få tag i nytt och skriker som en gris vid fokuseringen men skärpan är viktigare än autofokus på en vidvinkel tycker jag (och kan kopplas ur).
OBS! Sigmas 24/2.8 fungerar ej på de digitala EOS-husen

Jag skulle annars satsa på Canons 24:a som är mindre och skarpare än Sigmas 24/1.8

Den enda riktiga nackdelen med Sigmas 24/2.8 (förutom ljudet från autofokusmotorn) är distortionen som kan vara väl hög. Originalobjektivet har klart lägre distortion.

Själv har jag Canons 24/2.8 och är nöjd med den.

Sigma 24/2.8 har mer "flare" vid motljus än Canon.

Den har också en annan färgtemperarur än Canon (men det går ju att fixa i PS...).

Skärpemässigt är det liten skillnad. (Till Sigmas fördel!)

Jag är mycket nöjd med min canon ef 24mm. Går att fota rakt in i solen utan att det blir en massa störande reflexer.

Har dock ingen erfarenhet av sigma!

Nic

---Av ekon, anledn, köpte jag för ca 3 år sedan Sigma,s 24 2,8 (alltså den "gamla" modellen)...

---Om pengarna finns så välj Canon,s pga skärpa och motljusegenskaper spec,, vid öppenbländare..
---MEN Sigma,n har EN STOR FÖRDEL och det är närgränsen som jag uppskattar vara ca 13-15cm från motljusskyddet!!!
---Den ovan nämnda faktorn är viktig för mig eftersom att jag fotograferar mycket täta utsnitt med 24mm och inte önskar mellanringar eller närbildslinser,,,,

---Nedbländat så kan jag inte klaga på skärpan och hur mycket focuserande blir det med ett 24mm i praktiken?? Vid "vanliga fotografiska situationer" focuserar objektivet enbart ca 10mm på avstånden mellan 1m och infinity!! Ljudet och snabbheten på Sigma,s vidvinkellinser vid vanliga situationer går enligt mig ALDRIG att klaga på, om man inte fotar vid närgräns samt oändligt fram och tillbaka!

Jag fotar mkt på närgränsen själv men kallar inte det "normal fotografisk situation med denna vidvinklade lins", dessutom focuserar jag manuellt vid närgränsen eftersom det ger bättre kontroll,,

Mvh Niclas.

Ps, Priskillnaden vid köp av nya obj,, är så stor att jag aldrig finner motiv för originalversionen OM jag inte hittade det billigt beg, såklart:)
Jag känner inte till närgränsen på Sigma,s 1,8 lins,,,inte säkert den är lika bra...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar