Annons

Canon eller Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)

aiquen

Ny medlem
Jag är en glad fotoamatör (med betoning på amatör) som nu ska uppgradera min hundra år gamla Fujifilm-kamera. Jag har hittat två kameror som jag tycker verkar intressanta, men vet inte riktigt vilken av dem jag ska välja.

Jag vill ha en kamera som jag kan utvecklas med (dock inte en system då jag i dagsläget helt enkelt inte har råd att lägga massvis med pengar på olika objektiv och andra tillbehör) och jag vill kunna fota det mesta såsom macrobilder, rörelser, porträtt etc. etc. med bra resultat.

De två kameror jag har sett ut, och som jag tror passar till mitt ändamål, är Canon Powershot S5 IS och Panasonic Lumix DMC-FZ18. Men vilken av dem jag ska välja vet jag som sagt inte. Det lutar visserligen åt en av dem, men jag är långt ifrån säker.

Vilken kamera hade ni valt och varför? Vilken av ovanstående kameror är egentligen "bäst"? Eller finns det någon annan kamera (långzoom) som jag borde ta en närmare titt på?

/aiquen - mycket tacksam för svar!

Jag funderar på precis samma sak som du, först lutade det åt canons, gillar hur dom känns, har förtroende för märket och den är ju lite billigare(+AA batterier), men noterade att den saknar RAW, och det vill jag allt ha.

Så för mig får det nog bli Panasonic FZ18. Har inte hittat så mycket om den, men cyberphoto brukar inte svammla så värst mycket och har gett den betyget Toppklass. (S5:an fick nöja sig med Bra Köp)

Har du kikat på nya Canon G9?

var och klämde på den i affären och den känns fantastiskt fin, som en systemkamera att hantera men i kompaktkameraformat. Möjligtvis lite för lite vidvinkel för min smak (35mm-210mm).

Om jag skulle inhandla en ny långzoomskamera skulle det stå mellan den tidigare nämnda canonen s 5 is och fujifilm s 6500 Fd. Ångrar bittert att jag inte köpte den sistnämnda själv. Kände och klämde på den och den kändes mycket behaglig, gillade speciellt den manuella zoomningen som gav systemkamerakänsla.

Det kanske kan vara värt att titta lite på begagnat marknaden. Där kan sonys h2 och h5 vara något och om man inte behöver så mycket zoom olympus c8080wz.

Hursomhelst lycka till med kamera handlandet.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto