Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred Acler

Medlem
På önskemål från en god vän som inte är medlem här än, så kommer här en fråga som han önskar få hjälp med. :)

"Jag skulle vilja ha lite hjälp men at bestämma mig för att välja mellan Canon och Nikon. Jag vet att det finns oändliga debatter om vilken kamera man ska välja i den digitala instegs segmentet (Nikon D80, Cannon Eos-400D) och jag har förstått att det mer eller mindre handlar om tycke och smak. Båda är så pass bra kameror att man kan ta fantastiska bilder (även om den större sökaren på D80 lockar),

Min fråga är om allting annat. Optik, blixtar, tillbehör. Canon och Nikon har ju väldigt många produkter som motsvarar eller ligger nära varandra i användningsområde. Och min fråga är helt enkelt, vad är de övergripande skillnaderna? Är ena märket överlag billigare för ungefär samma produkt? Har något av märkena ett försprång när det gäller kvalitet och användbarhet? Jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Mitt fotointresse är rätt outvecklat, har jobbat som fotoansvarig i en butik och varit labb-ansvarig. Så en del kan jag, men jag har fotograferat rätt lite själv och skulle gärna ändra på det. Vad jag är mest intresserad av vet jag inte än. Men konstnärliga foton med mycket "känsla" och porträtt ligger nog nära till hands.

Tack för all hjälp!"
 
Det kategoriska och slutgiltiga svaret: NEJ. JA.

Nej, det är inte så stor skillnad så det stör.
Ja, man kan välja fritt efter vad man känner för.

Det finns inga sakliga skäl att välja endera märket före det andra, utan det handlar om metafysiska skäl. Ungefär som religion.

För att möjligen röra om i Canon-kupan vill jag trots detta påstå att Nikon kan ha ett försprång för kameror i det låga och mellandyra segmentet. Å andra sidan har Canon (åtminstone just nu) produkter i det högsta segmentet som Nikon inte matchar.

Man vore heller inte rättvis om man bortser från att Pentax och Sony (kanske mest Pentax, IMHO) konkurrerar mycket skickligt med sina instegsmodeller - de har ett övertag i "nominella finesser" - eller vad det skall kallas. Å andra sidan - vart går man sedan, och när?
 
1. låna en canon av en kompis eller en affär.
2. testa, fippla känn efter.
3. låna nikon av en affär eller en kompis.
4. testa, fippla, känn efter.

rinse. repeat.
 
Inte reklam - ren konsumentupplysning.

Nikon har något som skickar ner Canon i division fem:

Lasses Kameraservice
Björknästorg 1
132 02 Saltsjö-Boo
Tel: 08-715 54 45
Fax: 08-715 54 45

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Och canon..

Och canon har något som Nikon saknar:
ett bra urval av snabba, skarpa teleobjektiv till betydligt rimligare pris än Nikons värstingmodeller.
 
Robin Gyllander skrev:
Let the fight begin

__________________________________________________

Och just nu är det väl inte så mycket fight?

Nikon har:
D40
D40x
D80

Alla under 10.000kr

Canon har:

400D...

Men så har Nikon nu övertaget på försäljningen också.

Vad har hänt under 1,5år i det viktiga konsumentledet? Canon har släppt 400D, samt en lätt pimpad 20D = 30D. Nikon har släppt D200, D80, D40 och D40x.

Det har t.o.m. gått så långt att de återupplivat tillverkningen av 350D... Grymt dyrt att ta upp tillverkningen av en gammal modell, plus att de är ensamma om att använda 8mp sensorn, samt liten skärm osv.

Men det viktigaste som vanligt är att gå till några affärer, testa, fota, klämm, känn - den kameran som ger dig bäst känsla, kommer du förmodligen också ta bäst bilder med, oavsett om det skiljer på finesser.

Hälsningar

Adam
 
Jag trodde att dom hade lagt ner 350D.
Så nu har dom börjat tillverka den igen hur länge kommer den att finnas?
Försvann 300D när 350D kom?
 
Re: Och canon..

Tonyeagle skrev:
Och canon har något som Nikon saknar:
ett bra urval av snabba, skarpa teleobjektiv till betydligt rimligare pris än Nikons värstingmodeller.

Jag har absolut inget emot Nikon, men det var just detta som fick mig att välja Canon för några år sedan när jag började bygga nytt system. Inte bara teleobjektiv förresten, utan generellt tycker jag att Canon har snäppet mer humana (om man nu kan säga så) priser på just objektiv.
 
Robin Gyllander skrev:
Jag trodde att dom hade lagt ner 350D.
Så nu har dom börjat tillverka den igen hur länge kommer den att finnas?
Försvann 300D när 350D kom?

Tills de kommer med någon ny modell. Som hjälper till att försöka återta de förlorade marknadsandelarna till Nikon, i det viktiga kosumentsegmentet.

Personligen tror jag att de biter sig rejält i foten.

adam
 
Tyckaren skrev:
Tills de kommer med någon ny modell. Som hjälper till att försöka återta de förlorade marknadsandelarna till Nikon, i det viktiga kosumentsegmentet.

Personligen tror jag att de biter sig rejält i foten.

adam
Det är möjligtvis dyrt att återuppta en gammal modell till produktion. Men jag tror att rent bildkvalitetsmässigt alla finesser åsidosatta, så är nog 350D något vassare än 400D. 350D var enligt min mening en kamera som låg ett par år före i tiden sett till instegssegmentet. Men för ärlighetens skull så håller jag med om att Nikon just nu har en väldigt fin line up i D40X, D80 och D200, alla modeller som ligger inom ramen för mångas budget. Men tittar man sen högre upp så tycker jag nog att rollerna är ombytta. Canons proffssortiment är mer komplett och längre fram i utvecklingen. Även på optiksidan så har Canon klart fler alternativ, dock är Nikons objektivpark också den komplett. Bägge har fantastiska objektiv för alla kräsna. Jag valde att byta till Canon, har tänkt på det länge men när nya Mark III releasades så gjorde jag slag i saken. Canon har fler USM-gluggar och deras nya blixt som är vädertätad ihop med kamerahus och L-optik tycker jag visar på hur genomtänkta deras produkter ofta är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.