Annons

Canon EF80-200/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Borgan

Ny medlem
Någon som har erfarenhet av denna lins då jag tänkt mig ett beg köp;kan tillägga att kameran jag använder mig av är en EOS30....Borgan

Det är ett något äldre (svart) objektiv än det nyare, vita 70-200/2.8L och har inte USM.
Läste nånstans att det ska vara ett helt OK objektiv med fin skärpa (som alla L) och går att hitta ganska "billigt".

Ett objektiv helt i klass med de övriga L-gluggarna. Största skillnaden mot 70-200 är ingen USM-motor, objektivet saknar stativfäste (och jag tror inte att det finns något att köpa), samt att objektivet nog inte går att använda med en originalkonverter (bara 90% säker på konvertern så kolla om det är viktigt).

/Ingo

80-200:an går inte att använda med orginalkonverter. Närgränsen är ockå sämre mot 70-200 - 1,8m för 80-200 och 1,5m för 70-200. Canon själva säger att det finns en svag vinjettering vid största bländare vid vissa brännidder. På det hela taget ett bra ch robust objktiv som du brde kunna få för omkring 4-6000 kr beroene på skick.

Ett bra alternativ ä Canons fasta 200/2,8 som är mycket liten och smidig och med suberb kvalité.

Jag har själv ett 80-200/2,8 och är mycket nöjd. Som tidigare skrivits så är det svart och är föregångaren till det som finns idag. Min kollega har det nya vita och optiskt är det, vad vi kunnat utröna, ingen skillnad. Dock finns det ett test som visar att det gamla faktiskt skulle vara väl så bra på vissa punkter (testen fanns på nätet med har glömt exakt var, kanske på Photodo?) Det är mycket robust och mitt ex har i varjefall stativfäste. Dock fungerar det inte att använda manfrottos stativplattor tillsammans med eos30 med batterigrepp! Det är för tajt. Har någon en bra lösning på det är jag tacksam! Kommer inte ihåg om det går att använda originalkonverter men jag kör med Kenko 2x ur deras proffsserie, ligger på strax över 2 000 kr. Har fått mycket bra resultat med den kombinationen, både när det gäller skärpa och vinjettering. Har förövrigt aldrig sett ett 80-200 i fint skick under 6 000 kr.

/Mats

Jag förmedlar gärna kontakt om någon är intresserad av ett 80-200/2,8 i fint skick för ca 4500 kronor.

/Magnus

Det Finns stativfäste till 80-200 2.8/L. Har ett själv. Finns det inte med när man köper begagnat är det samma till 200/2.8 samt 300/4 (tror jag). Men då blir det fel färg på det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar