Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Ef-s 17-55/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

vavademac

Aktiv medlem
Hej!
Köpte precis en begagnad 17-55 f/2,8 och allt funkar som det ska men jag noterade dock en sak när jag kom hem.. Att när jag fokuserar låter det från objektivet med ett svagt "brummande" i ca 2 sek innan det svagt "klickar" till.
Ni som också äger objektivet, har ni lagt märke till detta?, eller är det bara mitt?

Ps: den sitter på en 7d.
Pss: det är garanti kvar.

Tacksam för alla svar!
/Vincent

Jag äger visserligen inte just den modellen, men gissar att det är IS-funktionen du lägger märke till. Kolla om du hör samma "brummande" om du slår av IS.

För övrigt är det nog fullt normalt.

Min brummar inte..
Men visst kan man höra något om man lägger örat till den när den fokuserar.

Det försvann när man stängde av IS, så det har väll med det att göra..

@rogka566, så är det för mig också.. la bara märke till det..

Dock har jag märkt att den felfokuserar, men det gör min 50mm också, ska lämna in allt på måndag på intervision...

Nästan helt säkert IS du hör, den slår på när du halvtrycker och slår av ett par sekunder efter att du släppt knappen. Jag har inte hört just den gluggen, men de jag har med IS har alla något slags surr - allt från nästan omärkligt (24-105) till hoppahögt (70-200).

ANNONS