Annons

Canon EF 85/1,2 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Har lite funderingar på att investera i ett par fasta gluggar.
Någon som har erfarenhet av ovanstående tillsammans med DSLR??

Jerry
 
En man som heter Lars Johnson från Lund kör denna tillsammans med 10D och 1Dmk2. Han finns på detta forum och även på fredmiranda.

Han har en drös fina bilder med detta objektiv. Kolla på fredmiranda.com.
För tillfället är han i Bangkok och kommer tillbaka till Sverige i mars. Skicka ett mail och fråga.

Han har övertygat mig om detta objektiv. Ska köpa det och 35L senare i vår.

Tror det enda du kan vara missnöjd med är AF-hastigheten. Den är dock väldigt noggrann.
Tyngden ser de flesta som ett plus då det blir stabilare.

Andreas
 
Tänkte själv investera i en canon 85'a men kommer garanterat ta 1.8'an eftersom jag ser tyngden som ett klart minus samt att jag uppskattar en snabb af. skillnaden 1.2 till 1.8 känns inte som det väger upp det för mig.
 
Tycker du ska satsa på 85/1,8 istället. 85/1,2 är inte särskilt skarp förrän man bländat ned ett par steg och om du inte är i akut behov av väldigt hög ljusstyrka för att du plåtar i befintligt ljus i mörka miljöer klarar du dig alldeles utmärkt med ljusstyrkan f/1,8. Att den optiken dessutom är avsevärt lättare, kompaktare och åtskilliga tusenlappar billigare gör ju valet ännu enklare.
 
Canons 85/1.8 är mycket snarlik, och rent teoretiskt lite vassare på full öppning (f1.8 vs f1.2). Skärpedjupet vid headshots med 85/1.8 på full öppning är grymt kort.. Enda anledningen att välja f1.2 istället är om man kör mycket i svag belysning på hyffsat avstånd och vill åt L-optikens lite skönare färgåtergivning.

Håller helt med Christian..lägg mellanskillnaden på annat :)
 
Anden skrev:
En man som heter Lars Johnson från Lund kör denna tillsammans med 10D och 1Dmk2. Han finns på detta forum och även på fredmiranda.

Han har en drös fina bilder med detta objektiv. Kolla på fredmiranda.com.
För tillfället är han i Bangkok och kommer tillbaka till Sverige i mars. Skicka ett mail och fråga.

Han har övertygat mig om detta objektiv. Ska köpa det och 35L senare i vår.

Tror det enda du kan vara missnöjd med är AF-hastigheten. Den är dock väldigt noggrann.
Tyngden ser de flesta som ett plus då det blir stabilare.

Andreas

Ahh..ok..känner Lars litegrann, visste inte att han hade en 85:a. Han kan säkker ge mig lite feedback på gluggen.
Ska även kolla runt lite angående 1,8:an för att jämföra.

Tack så mycket för Era inlägg....

Jerry
 
Han har haft sin sen i oktober så det är inte så länge. Har nog hunnit plåta tillräckligt med den för att kuna utvärdera. Han är mycket nöjd och han har helt slutat använda sin 85 1.8. Jag är bokeh-fantast och 1.2an är utstanding. Visst är 85 1.8 ett mycket bra objektiv. Har själv haft ett som jag sålde för att finansiera min 135L. Något jag idag ångrar...
Det är inte den faktiska skärpan på full glugg som är poängen. Där är säkert 85 1.8 minst lika bra. Det är sättet ansiktet separeras från bakgrunden som är det fantastiska. Men jag är partisk till 1.2ans fördel. De flesta nöjer sig säkert och blir mycket nöjda med 1.8. Inte minst plånboken...

Andreas
 
EF 85/1.8 @ f2.. hyffsat kort skärpedjup..
Svårt att se här, men skärpan faller redan vid nästippen/pannan
 

Bilagor

  • evelina.jpg
    evelina.jpg
    40.3 KB · Visningar: 459
Bokeh är hur objektivet beter sig i de områden som ligger i oskärpa..Det är ofta på objektiv med hög ljusstyrka (och därmed kort skärpedjup) som man pratar om bokeh. Men även med mindre bländaröppningar kan man prata om bokeh. Desto mer man bländar ned, desto tydligare blir bländarlamellernas form på ljuspunkter t.ex.
 
Jag har en 85/1,8 USM och jag skulle inte välja 85/1,2 av flera anledningar:

- 85/1,8 har ca 2.5 ggr snabbare autofokus
- 85/1,2 är tung, framförallt blir väskan tung om alla gluggar ska vara superljusstarka.
- 85/1,2 har ingen superskärpa vid 1,2 och vid 1.8 tycks 85/1,8 vara aningen skarpare
- Pengarna gör större nytta på annat ställe

Om jag ska rekommendera något annat objektiv så är det att skaffa en 135/2 för att ersätta 70-200 ibland 135/2 ger snyggare oskärpa, hälften så tung, hälften så stor och 1 steg ljusstarkare. Jag kör ofta 85/1,8 och 135/2 istället för min 70-200/2,8.

Om du söker i forumarkivet så finner du fler diskussioner om 85/1,2 kontra85/1,8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.