Annons

Canon EF 70-200/4L eller Canon EF 80-200/2.8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Ackemannen

Avslutat medlemskap
Hej nu har jag bestämt mig för att byta system till canon (40D)
och har en lite fråga vilket av dom här två objektiven är det bästa
antingen Canon EF 70-200/4L
eller Canon EF 80-200/2.8 L
Mvh Axel
 
80-200/2.8L är en gammal lins. Byttes ut mot 70-200/2.8L redan 1995 och Canon har enligt ryktet inga reservdelar till den om den skulle gå sönder. Dock är den ju välbyggd och fungerar bra. Stor och tung, själv köpte jag en 70-200/4L IS - om du inte behöver IS så är 70-200/4L en riktigt fin lins för en billig peng (speciellt på begagnatmarknaden).
 
EF 80-200/2.8L är det bättre av de två, rent optiskt. Men det är stort, klumpigt och långsamt. Dessutom finns det inte reservdelar till det. Det är inte heller så vanligt på begagnatmarknaden längre.

Välj 70-200/4L för det är väldigt bra optiskt, mycket smidigare och har betydligt snabbare fokusering.
 
EF 80-200/2.8L är det bättre av de två, rent optiskt. Men det är stort, klumpigt och långsamt. Dessutom finns det inte reservdelar till det. Det är inte heller så vanligt på begagnatmarknaden längre.

Välj 70-200/4L för det är väldigt bra optiskt, mycket smidigare och har betydligt snabbare fokusering.

okej Ja det kan ju vara dummt att köpa ett sånnt gammalt objektiv om det inte finns reservdelar till det.
men hur mycket bättre optiskt är det är det värt den extra tygnden och den saktare fokuseringen??
 
Om tyngden gör att du nån gång lämnar objektivet hemma eller om långsamheten gör att kameran inte hinner sätta fokus så kvittar det hur skarpt objektivet är.

det var rätt smart tänkt jag ska fotoa rätt mycket sport så fokuseringen är viktig att den är snabb tyngden bryr jag mig inte så mycket om.
 
Hej nu har jag bestämt mig för att byta system till canon (40D)
och har en lite fråga vilket av dom här två objektiven är det bästa
antingen Canon EF 70-200/4L
eller Canon EF 80-200/2.8 L
Mvh Axel
Jag har nyligen, någon veckas tid bara, köpt ett 70-200/4 L, och jag är MYCKET nöjd med det! Snabbt och tyst! Använder det på min 40D. Rekommenderas.
(Det här låter nästan som om jag får betalt av Canon för att skriva detta, men det får jag inte!)
 
Jag har nyligen, någon veckas tid bara, köpt ett 70-200/4 L, och jag är MYCKET nöjd med det! Snabbt och tyst! Använder det på min 40D. Rekommenderas.
(Det här låter nästan som om jag får betalt av Canon för att skriva detta, men det får jag inte!)

okej det låter ju jätte bra då vat jag vad det blir nu ett 70-200 :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.