Annons

Canon EF 70-200/2.8L IS II USM Problem med skrapande ljud när IS är på +dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Miglas63

Medlem
Hej på er alla!

Jag har precis fått hem ovanstående objektiv. Jag tänkte nämligen pensionera mitt gamla Canon EF 70-200/2.8L USM. Så om det nya hade fungerat "som det ska" hade jag vunnit bildstabilisator, snabbare fokus samt bättre närgräns. Men något måste vara fel.
Jag har kommit fram till följande: 1. Fokussäkerheten utan IS inkopplad är ok. 2. Skärpan är inte alls i klass med mitt gamla objektiv, än värre när IS är inkopplad då får jag märkbart sämre skärpa (de gånger objektivet hittar fokus på rätt ställe vill säga). Ibland fokuserar objektivet framför objektet, andra gånger bakom. När jag kopplar bort IS sitter fokus 8 av 10 gånger, med IS 3-4 gånger. Med mitt gamla objektiv går det bra 9 av 10 gånger. Dessutom gnisslar IS så att filma med det är uteslutet. Är det normalt att det lite då och då gnisslar som om det saknas olja på den här modellen? Jag tänkte bl a. filma med det och använda mig av de ljud som finns vid inspelningstillfället. Just nu använder jag en zoom H4n och gnisslet stör!!! Jag tänker skicka tillbaka objektivet, vill inte ha det justerat och att det ska fara hit och dit innan jag får hem en fungerande glugg. Utan en ny skulle förhoppningsvis vara bättre.
Så jag frågar er som har erfarenhet av denna högt prisade(i dubbel bemärkelse!) glugg. Är det någon mening med att byta till ett annat exemplar eller ska jag bara returnera (skiten)/det och fortsätta köra med min gamla trotjänare?
 
Du ska definitivt kräva ett nytt exemplar! Jag känner inte igen något av det nu beskriver och det ska du självklart inte acceptera.

Det enda med version II som satte lite myror i huvudet på mig var att jag aldrig lyckades nå samma AF-skärpa med IS avslagen på stativ som med manuell fokusering via LiveView. Trots en herrans massa skruvande med microjusteringen på min 5D MkIII var det omöjligt att få samma skärpa som med MF. Av en ren slump slog jag på bildstabiliseringen när kameran fortfarande satt kvar på stativet, och PANG! så satt AF-skärpan direkt utan microjustering. Tyckte det var bra konstigt att IS urkopplad kunde ha den effekten trots en stadig kulled och stativ.

Men som sagt, byt ut eländet för det är en toppenglugg när den fungerar som den ska!
 
Tack Leif!

Tack Leif för ditt svar. Jag kontaktar Cyberphoto idag.
Med Vänlig Hälsning

Mikael

Du ska definitivt kräva ett nytt exemplar! Jag känner inte igen något av det nu beskriver och det ska du självklart inte acceptera.

Det enda med version II som satte lite myror i huvudet på mig var att jag aldrig lyckades nå samma AF-skärpa med IS avslagen på stativ som med manuell fokusering via LiveView. Trots en herrans massa skruvande med microjusteringen på min 5D MkIII var det omöjligt att få samma skärpa som med MF. Av en ren slump slog jag på bildstabiliseringen när kameran fortfarande satt kvar på stativet, och PANG! så satt AF-skärpan direkt utan microjustering. Tyckte det var bra konstigt att IS urkopplad kunde ha den effekten trots en stadig kulled och stativ.

Men som sagt, byt ut eländet för det är en toppenglugg när den fungerar som den ska!
 
Cyberphoto är bra att ha att göra med, det ska säkert inte vara något problem att få ett nytt exemplar. Mig fick de en gång i tiden ge tre olika exemplar av EF 24-70/2.8 och det var inget gnäll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.