Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Parcifal

Aktiv medlem
Jag går och väntar på min kamera som en bekant ska inhandla åt mig i det stora landet i väst. När jag gjorde beställningen vägde jag mellan olika billiga 70(75)-300 telezoomar och hade till sist bestämt mig för en. Enligt recensionerna här på sidan är inget av de billiga alternativen speciellt bra (men billiga) så det slutade med en helomvändning. Jag beställde ett Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM helt utan att egentligen veta något om det. Ingen här har recenserat det. Det var en chansning kan man säga, men i USA är det ganska billigt att chansa =).

Kan någon säga något om vad jag har att vänta?

Kameran är en 300D.

Jag har ett sådant objektiv. Det är lätt och ganska litet, går ned i jackfickan när man ska iväg. Autofokusen är tyst och snabb. Man kan fokusera manuellt men får då hålla längst fram på kanten - någon särskild fokusring finns inte. Frontlinsen snurrar när man fokuserar - svårt med polfilter. Har inte detaljgranskat skärpan men optiken känns inte "dålig" på något sätt. Det har dock självklart inte samma prestanda (eller byggkänsla) som t ex 70-200/4L, vilket jag har nu istället (mitt 55-200 är till salu). Mitt 70-200 känns dock större och klumpigare, vilket det är, och jag saknar brännvidderna mellan 55 och 70.

ANNONS