Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus-a

Medlem
Hej.

Har precis blivit stolt ägare av en Eos 400D.
Dock liten tråkighet. Köpte kameran med kitobjektivet på utförsäljning på fotokungen.se. Tyvärr verkar det som att objektivets autofokus slutat fungera. Allt gick bra ett tag men nu har det slutat funka... Någon som har några kommentarer?

Också till min riktiga fråga.
Såg att dom även säljer ut ett Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM till ett, i mina ögon rånpris på 995:-.
Är det helt enkelt för billigt för att missa?
Har funderat mycket på om jag snabbt ska hitta ett ersättningsobjektiv, eller om jag ska vänta tills jag har råd att köpa finare prylar.

Jag har inte mycket att jämföra kitobjektivet med så jag kan inte påstå att det är dåligt, men jag har förstått att det inte är det bästa.

fotokungen gav ju 12 mån garanti på grejerna trots att det är demogrejer som naturligtvis används rejält av en massa folk som klämt på dem. Så då blir ju kitobjektivet fixat om det lagt av. 55-200 kan inte jämföras i kvalitet med 55-250, som har UD-glas och är super för en tusenlapp till om du köper begagnad. 55-200 är dock inte så usel som vissa säger, utan funkar helt ok, kolla photozones test.

Hej.

Har precis blivit stolt ägare av en Eos 400D.
Dock liten tråkighet. Köpte kameran med kitobjektivet på utförsäljning på fotokungen.se. Tyvärr verkar det som att objektivets autofokus slutat fungera. Allt gick bra ett tag men nu har det slutat funka... Någon som har några kommentarer?

Kolla om du råkat komma åt den lilla switchen på objektivet. Den ska stå på AF (automatisk fokus), ej MF (manuell fokus).

Vet inte om 400D fortfarande säljs med 18-55 utan IS, men har du fått det med IS så är det riktigt bra för att vara "kit".

Imorgon ska jag lämna in kitobjektivet (som är utan IS) på lagning. Autofokusen fungerar varken i AF eller MF läge. Kontakterna är finare än man kan önska. Bländarintällningarna verkar funka utan problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar