Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50mm F/1.8 STM VS F/1.4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotobyBlomberg

Ny medlem
Hej!

Beställde en ny kamera, Canon EOS 760D och ett nytt objektiv, Canon EF F/1.8 STM häromdagen och fick dessa idag. Till min förvåning öppnade jag lådan och jag hade fått ett Canon EF F/1.4 USM istället. Min fråga är ifall det är värt att behålla objektivet jag fick eller byta till det jag beställde från början?

Har hört många olika åsikter om dessa objektiv då den nyare varianten enligt vissa är tystare och snabbare vid filmning, kollade dock igenom detta forum och generellt uppfattade jag att de flesta tyckte tvärt om? Mycket tacksam för snabba svar då jag vill börja använda min nya utrustning!:)

Kan tillägga att det alltså inte är en fråga om mest objektiv för pengarna, utan svart på vitt vilket som är bäst.
 
Senast ändrad:
Om du behåller ditt EF 50 mm /1.4 USM måste du se till att sätta på ett motljusskydd av en typ som Canon själva har, och sen tar du aldrig bort det. Du får inte vända det bak och fram heller.
 
Jag undrar om du har betalt extra för 50mm/1,4?

STM-motorn fokuserar mjukare och mer följsamt än USM, men är inte ljudlös eller snabbare.
För filmning bör man ändå ha en extern mikrofon och i så fall spelar inte ljudet från AF-motorn någon roll.
Om du behöver f:1,4 så är valet lätt. Räkna dock med att skärpan på bländare 1,4 inte är särskilt bra. Objektivet är något större än 50mm/1,8 STM och mekaniken är känslig.
Jag skulle välja 50mm/1,8 STM. Bildkvaliteten som kanske är det viktigaste är mycket bra (från bägge objektiven)
 
Senast ändrad:
Test av Canon 50/1,8 STM: http://www.objektivtest.se/tester/test-canon-ef-50-mm-f18-stm-battre-af-och-mindre-plast/

Test av Canon EF 50/1,4 USM
: http://www.objektivtest.se/tester/test-canon-ef-50-mm-f14-usm/

Personligen skulle jag behålla 50/1,4:an om jag var du. Byggkvaliteten är högre och autofokusen är både snabbare och tystare.

Dessutom är kantskärpan bättre vid jämförbara bländarvärden. Det kan du se i MTF-kurvorna i testerna. Och så ger den en aning snyggare oskärpa. Bländaren har nämligen 8 lameller jämfört med 7 i 50/1,8.
 
Jag tackar mycket för svar och kan meddela att jag valt att behålla 1.4 för att testa om det passar mina behov, om inte säljer jag det och köper 1.8 versionen:) Undrar även eftersom någon nämnde det, hur stor inverkan har motljusskydd? Aldrig riktigt testat det och undrar om det är värt att köpa?
 
Motljusskyddet bör alltid sitta på. Objektivets fokusmekanik är känslig mot stötar. Motljusskyddet avlastar främre delen av objektivet och skyddar det mot slag och stötar. Man ska alltså inte vända motljusskyddet bak och fram för då sticker fronten ut.
Även om man är försiktig och oturen är framme så kan det räcka med en liten stöt för att fokuseringen ska krascha.
 
Motljusskyddet bör alltid sitta på. Objektivets fokusmekanik är känslig mot stötar. Motljusskyddet avlastar främre delen av objektivet och skyddar det mot slag och stötar. Man ska alltså inte vända motljusskyddet bak och fram för då sticker fronten ut.
Även om man är försiktig och oturen är framme så kan det räcka med en liten stöt för att fokuseringen ska krascha.

Det där var ett lustigt påstående. Att motljusskyddet bör sitta på kan jag hålla med om men då är det snarare frontlinsen som man vill skydda, mot slag, stötar och ströljus, inte fokusmekanismen. Har objektivet USM motor påverkar en stöt mot framänden inte mer än en stöt mot andra delar. Det är ju internfokusering. Och dessutom påverkas inte USM motorn om den vrids av yttre kraft, det är ju en av dess fördelar.
Och i fall då objektivet inte har internfokusering utan en mikromotor som flyttar hela tuben utåt är inte heller motljusskyddet till någon hjälp. Det sitter monterat i framänden. Stötar som träffar motljusskyddet fortplantas givetvis in i objektivsnäckan och vidare till fokusmekanismen.
 
Det där var ett lustigt påstående. Att motljusskyddet bör sitta på kan jag hålla med om men då är det snarare frontlinsen som man vill skydda, mot slag, stötar och ströljus, inte fokusmekanismen. Har objektivet USM motor påverkar en stöt mot framänden inte mer än en stöt mot andra delar. Det är ju internfokusering. Och dessutom påverkas inte USM motorn om den vrids av yttre kraft, det är ju en av dess fördelar.
Och i fall då objektivet inte har internfokusering utan en mikromotor som flyttar hela tuben utåt är inte heller motljusskyddet till någon hjälp. Det sitter monterat i framänden. Stötar som träffar motljusskyddet fortplantas givetvis in i objektivsnäckan och vidare till fokusmekanismen.

Du kanske inte själv har objektivet.
Motljusskyddet har en bajonettfattning i objektivets gods.
De främre linselementen åker ut och in när man fokuserar, den mekanismen är känslig för stötar men skyddas om man har motljusskyddet monterat.
(om man googlar bilder på objektivet så kan man se bajonettfattningen)
 
Du kanske inte själv har objektivet.
Motljusskyddet har en bajonettfattning i objektivets gods.
De främre linselementen åker ut och in när man fokuserar, den mekanismen är känslig för stötar men skyddas om man har motljusskyddet monterat.
(om man googlar bilder på objektivet så kan man se bajonettfattningen)

Du har rätt vad gäller 50/1,4 USM och 50/1,8 STM. Det där är ju två gluggar där fronten faktiskt kryper ut vid fokusering, de har inte internfokus. Och de tillhör dessutom skaran gluggar där motljusskyddet fästs i yttre tuben och alltså är sämre på att motverka ströljus när man fokuserar mot närgränsen.
Men för många andra objektiv som faktiskt har internfokus är inte motljusskyddet till någon större hjälp mot slag och stötar, om det är just fokusmotorn man vill vara rädd om. Det var den generaliseringen jag reagerade på.
 
Det är på detta vis, helt riktigt. Tills du har skaffat ett motljusskydd kan du tänka på att alltid när du t.ex. fraktar objektivet (eller kameran med objektivet på) ställa fokus i det läge då det främre linselementet är i sitt innersta läge.
Jag köpte icke-original till mitt objektiv och det motljusskyddet funkar utmärkt, men tänk på att det måste vara med bajonettfattning. Sådana som skruvas i filtergängan ska du absolut inte sätta på detta objektiv.
Samma sak gäller för övrigt EF 50/1.8, åtminstone de äldre versionerna. STM-versionen har jag själv inte hanterat.
 
Det är på detta vis, helt riktigt. Tills du har skaffat ett motljusskydd kan du tänka på att alltid när du t.ex. fraktar objektivet (eller kameran med objektivet på) ställa fokus i det läge då det främre linselementet är i sitt innersta läge.
Jag köpte icke-original till mitt objektiv och det motljusskyddet funkar utmärkt, men tänk på att det måste vara med bajonettfattning. Sådana som skruvas i filtergängan ska du absolut inte sätta på detta objektiv.
Samma sak gäller för övrigt EF 50/1.8, åtminstone de äldre versionerna. STM-versionen har jag själv inte hanterat.
EF 50mm f/1.8 har inget bajonettfäste för motljusskydd. Samma sak gäller EF 50mm f/1.8 II.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.