Annons

Canon EF 400/4,0 DO IS USM VS 400/2.8 L IS II ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej.

Jag står i valet och kvalet mellan dessa 2 400 gluggar, visst det är en skaplig pengaskillnad mellan dom 2 och undrar om jag som till 99% kommer fota motorsport märker av ngn skillnad ?

400/4.0 hittar man för en skaplig peng beg men 2.8 tänkte jag köpa ny om det blir den.

Era tankar om dessa 2 objektiv ?

Ja, det är ju ingen tvekan om vilken som är optiskt bäst. 400 DO var en experimentkonstruktion som utnyttjar diffraktionsteknik för att hålla den fysiska storleken nere. Dessvärre blev resultatet rent optiskt inte så bra som man hoppats. Skärpan är definitivt inte i klass med Canons 400/2,8 i senaste versionen. I synnerhet inte om den sistnämnda bländas ned till 4.
400/4 DO har också större känslighet för motljus och ströljus än 400/2,8. Objektivet blev aldrig särskilt populärt och Canon verkar heller inte längre satsa på DO-tekniken.

/Christian

Hej.

Jag står i valet och kvalet mellan dessa 2 400 gluggar, visst det är en skaplig pengaskillnad mellan dom 2 och undrar om jag som till 99% kommer fota motorsport märker av ngn skillnad ?

400/4.0 hittar man för en skaplig peng beg men 2.8 tänkte jag köpa ny om det blir den.

Era tankar om dessa 2 objektiv ?

Scandinavian Photo har nog en eller två begagnade 400 DO som du nog kan pruta hårt på.

400 DO blev populär bland kvällstidningsfotografer för sin låga vikt. Skärpan funkar men med 1,4x kan det kännas lite soft. I motorsport uppstår ofta mycket värmedaller så det är kanske inte ens möjligt att få knallskärpa.

Jag tycker själv att 300/2,8 är bra och flexibelt för motorsport. 300:an fungerar bra med både 1,4x och 2x telekonverter.

Det optimala sportobjektivet tror jag blir det kommande 200-400/4 med inbyggd 1,4x telekonverter. Kommer ut på marknaden i slutet av året.

Diffaktionsoptiken har väl inte riktigt slagit igenom om jag förstått det helt rätt? Blir väl inte heller den spetsskärpa som Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM ger.

Men anser Du att f/4,0 räcker så finns ett alternativ till som blir billigare än Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM och det är Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 1.4x III. Det blir 420 mm f/4,0.
Jag fotograferar mycket med Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM kombinerad med någon av Canon Extender EF 2.0x III, Canon Extender EF 2.0x II eller Canon Extender EF 1.4x II. Det sitter till 90 % en Canon Extender EF 2.0x III på objektivet. Fungerar utmärkt. Några exempelbilder med 2.0:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329864/2646761.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2646760.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/334305/2696339.htm

Det är inte motorsport men att fotografera flygande fåglar tror jag inte ställer lägre krav på AF.

Hej !

Fick förmånen för ett tag sedan, hos seviceminded Scandinavian Photo i Göteborg, att prova ett Canon 400mm DO – ett av deras då två begagnade.
Använde det bl.a på en Elfsborgsmatch och jag blev förvånad över hur skarpt det var.
Har ju läst kritiken om bl.a låg kontrast och dålig skärpa, men inget av detta upplevde jag.
Den låga vikten var också ett stort plus!
Det blev senare ett köp av en Canon EF 300mm/2.8. Det som gjorde att jag valde 300mm var dels brännvidden, dels ljusstyrkan. Men den är betydligt tyngre.......
mvh
Per

Jag har ägt dels 300/2,8 och IS versionen samt 400DO. Jag föredrog DO för mycket. Den låga vikten och den lättare interna konstruktionen gjorde den lätt att handhålla och ruskigt snabb att fokusera.

Vad jag såg var nog mer att DO hade lägre kontrast snarare än sämre upplösning. D v s att kör man JPEG har nog icke DO en fördel, men i råformat då man kan skruva på clarity och kontrast är det ett mindre problem. Vad jag däremot tycktes märka var att DO var mer tydligt inriktad på att uppnå maxskärpa vid ca 40m medan konventionella telen inte har en lika tydlig optimering - men detta är hårklyveri. DO kan mycket väl påvisa halo som diskuterats men detta ser jag inte om jag undviker att bränna ut i högdager i områden med hög kontrast - på 1DIII matade jag in -1/3 EV exp kompensation och hade då sällan problem.

DO har, i mitt tycke, fått en del oförtjänt kritik. Det är ett suveränt supertele att böra med sig. Rent kliniskt har säkert 400/2,8 serien bättre skärpa, vilket MTF visar, men viktskillnaden, även mot den nya 400/2,8 L IS II är inte obetydlig. Så det beror på ens fotostil vilket som är bäst. DO låter en fota långa stunder utan vare sig stativ eller enbensstativ, men 400/2,8 tillåter bruk och full AF med både 2x TC och 1,4X TC på alla hus. Sedan måste man komma ihåg att ryktet gör att DO har lågt begvärde. En fördel om man köper beg men är svårare att sälja vidare än 400/2,8. Är man intresserad av DO begagnad kan man nog pruta på scandinavian photo då deras DO har legat länge. Kanske ca 30.000:- är rimligt.

För MITT sätt att fotografera var DO utmärkt. Jag sålde endast då jag använde det för lite för att motivera fortsatt innehav, inte för att jag var missnöjd. DO kräver dock närmast råformat och justering av kontrast och lite underexp enl min mening.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar