Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ef 35/1,4 L ELLER Canon ef 24/1,4 II L

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
Hej!

Dags för nytt fast objektiv till min 50D(dvs ej fullformat.)
Zoomade sällan med min 17-40, och var heller ej nöjd med ljusstyrkan. Så den är nu borta.

Objektivet jag söker ska ha en fast brännvidd, och användas jämt på kameran.

Canon ef 35/1,4 L = 56mm på 50d
Canon ef 24/1,4 II L = 38mm på 50d

Frågan är vilket som är bäst?,
Skarpast, bäst färger osv. Finns det dåliga exemplar som med 24-70/2,8L ?

Vilket ska jag välja!?

Kom gärna med andra förslag.

/Johan

Jag har ingen aning om vilken som är bäst för jag har bara 35:an men ett par synpunkter; 24:an är en ny version medan 35:an är betydligt äldre (och det ryktas om en uppdatering) så av den anledningen så borde 24:an vara bättre, om inte AF är ett måste så finns även det utmärkta alternativ från Zeiss också att titta på.

Jag har läst rätt mycket i trådarna här och på andra forum och inte upplevt att det skulle vara kvalitetsproblem med de fasta brännvidderna du nämner jämfört med 24-70L.
Jag har själv en EF 35 F/1.4 L och är väldigt nöjd med den.
För min del kör jag med 5DMk2 och 35mm och det sitter på nästan jämnt.
Det skulle ju ungefär motsvara 24mm på din kamera.
Vad brukar du använda för brännvidd mest, vilken trivs du bäst med?
Det är nog den viktigaste frågan när du ska välja.

Okej!,

Det verkar inte som nån av er säger att den ena är bättre än den andra, utan att det är brännvidden som spelar roll.

Isåfall så hamnar mitt val på 24mm som flera av er sagt.

Jag har hamnat mellan 20 och 35mm på 17-40 gluggen jag hade innan. Och med tanke på kvaliten fasta objektiv ger, så kan jag lära mig att ha samma brännvidd. Har även ett 70-200 i min väska.

Okej!,

Det verkar inte som nån av er säger att den ena är bättre än den andra, utan att det är brännvidden som spelar roll.

Isåfall så hamnar mitt val på 24mm som flera av er sagt.

Jag har hamnat mellan 20 och 35mm på 17-40 gluggen jag hade innan. Och med tanke på kvaliten fasta objektiv ger, så kan jag lära mig att ha samma brännvidd. Har även ett 70-200 i min väska.

Jag har visat i en 7d tråd att 24/1.4 mk2 fungerar bra med 7d men att 5dmk2 tillsammans med 35/1,4 var bättre ut mot kanterna och försök till samma motiv/utsnitt .

Du kan få vägledning genom att läsa www.photozone.de uppmätningar och kommentarer.

Nu använder jag sällan en cropad kamera och vidvinkel, styrkan ligger inte där med en cropad kamera utan på telesidan.

Jag har båda sen förra sommaren och har kommit fram till att 24LII är något bättre optiskt. Aningen skarpare vidöppen och mindre kromatisk aberration (CA), men båda objektiven är ruskigt bra. Min åsikt är att man kan bortse från det optiska när man väljer och helt enkelt ta den brännvidd man föredrar.

Som enda objektiv på 5D (FF) föredrar jag 35L, så till 50D skulle jag lätt välja 24LII.

Kan bara instämma med de flesta skribenterna i tråden. Har själv ett Sigma 30/1,4 till min 7D -- men om pengar inte spelade någon roll skulle jag satsa på 24/1,4 istället. På cropkamera är 30 mm lite för långt imho. Enda nackdelen med 24/1,4 är storleken.

Jag har båda sen förra sommaren och har kommit fram till att 24LII är något bättre optiskt. Aningen skarpare vidöppen och mindre kromatisk aberration (CA), men båda objektiven är ruskigt bra. Min åsikt är att man kan bortse från det optiska när man väljer och helt enkelt ta den brännvidd man föredrar.

Som enda objektiv på 5D (FF) föredrar jag 35L, så till 50D skulle jag lätt välja 24LII.

det måste betyda att det finns olika bra 24/MK2 eller 35/1,4 ute, mitt 35/1,4 är skarpare på full öppning och i mitten än 24/1,4mk2, www.photozone.de uppmätning visar också något högre värde för 35/1,4
Att 35/1,4 har hög CA har jag visat i jämförelse med exv zoomen 24-70/2,8 men även här har jag hittat en 35/1,4 som uppvisar betydligt lägre CA än två andra som jag har testat tidigare

det måste betyda att det finns olika bra 24/MK2 eller 35/1,4 ute, mitt 35/1,4 är skarpare på full öppning och i mitten än 24/1,4mk2, www.photozone.de uppmätning visar också något högre värde för 35/1,4
Att 35/1,4 har hög CA har jag visat i jämförelse med exv zoomen 24-70/2,8 men även här har jag hittat en 35/1,4 som uppvisar betydligt lägre CA än två andra som jag har testat tidigare

Jo, det verkar finnas olika bra 24LII. Min har nästan ingen CA alls och är monumentalt skarp i mitten redan vid bländare 1.4. På olika forum har jag sett att de flesta har samma erfarenhet som jag när de jämfört dessa två, så det är nog det vanligaste, och inte så förvånande eftersom 24:an är en nyare konstruktion. För att förtydliga: Min 35L är också väldigt skarp och har också ganska lite CA (så pass lite att jag aldrig har behövt ta bort det), men 24:an har ännu mindre.

så här kan CA se ut från tre olika objektiv nerbländat till 5,6
från vänster 35/1,4 i mitten 24-105/4 och 35mm och till höger 24-70/2,8 och 35mm

Min 35/1,4 uppvisar inte denna mängd CA som det ex jag hade till test förra året, bäst i denna jämförelse klarar sig zoomen 24-70 som dessutom är skarpast av de tre vad det gäller vänster bildkant där detta utsnitt är taget

Bilagor

• CA.jpg
    CA.jpg
    41.1 KB · Visningar: 454
Senast ändrad:
Okej!
har bestämt mig för 24mm.

Detta objektiv verkar dock väldigt sällsynt begagnat. Är det nyköp som gäller? eller har jag missat någon köp och säljsajt. (kollat blocket,fotosidan,tradera)

EF 24/1.4 II l är väldigt svårt att hitta begagnat.
Jag har nog bara sett en annons de senaste månaderna
och då var objektivet sålt inom en timme.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar