Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF 28mm f/1.8 USM vs Sigma EX 30 mm f/1,4?
- Trådstartare Uttryck
- Start datum
s60761
Aktiv medlem
28:an vet jag faktiskt inte så mycket om. Sigmas 30/1.4 har jag själv haft några dagar tills jag skickade tillbaks det pga fokus problem.
Tyckte också att den hade lite för mycket distortion för att vara ett normal objektiv.
Skärpan i objektivet är suvärent och riktigt bra på full bländare 1.4. Hade den fokuserat rätt hade jag nog behållit objektivet.
Fick aldrig testat motjusegenskaper vilket jag tycker är viktigt.
Byggkvaliteten, snabb och tyst fokus talar för objektivet trots allt.
Canon 28/1.8 verkar ha betydligt lägre distortion.
Tyckte också att den hade lite för mycket distortion för att vara ett normal objektiv.
Skärpan i objektivet är suvärent och riktigt bra på full bländare 1.4. Hade den fokuserat rätt hade jag nog behållit objektivet.
Fick aldrig testat motjusegenskaper vilket jag tycker är viktigt.
Byggkvaliteten, snabb och tyst fokus talar för objektivet trots allt.
Canon 28/1.8 verkar ha betydligt lägre distortion.
matnyttige
Aktiv medlem
Canons 28/1.8 har inget vidare rykten när det gäller skärpan.
Stiffneck
Aktiv medlem
Tillsammans med ett analogt hus är Canons 28/1,8 riktigt bra, även om skärpan inte är direkt bländande. På en 20D är den däremot urtrist. Det är i alla fall mina erfarenheter.
Det blir aldrig något vidare klipp i bilderna och jämfört med 17-40 är skärpan verkligen usel, även på jämförbara bländare. Vissa vidvinklar beter sig så på digitalkameror.
Min glugg är visserligen 10 år gammal, men om dom som tillverkas idag är i närheten av mitt ex. så har jag svårt att rekommendera 28:an till digitalkameror.
Det blir aldrig något vidare klipp i bilderna och jämfört med 17-40 är skärpan verkligen usel, även på jämförbara bländare. Vissa vidvinklar beter sig så på digitalkameror.
Min glugg är visserligen 10 år gammal, men om dom som tillverkas idag är i närheten av mitt ex. så har jag svårt att rekommendera 28:an till digitalkameror.
Uttryck
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Canons 28/1.8 har inget vidare rykten när det gäller skärpan.
Rykten är en sak, personliga erfarenheter en annan... ;-)
matnyttige
Aktiv medlem
-Jo, kanske det. Men om du tar världens sämsta objektiv så finns det alltid någon som tycker det är riktigt bra.Uttryck skrev:
Rykten är en sak, personliga erfarenheter en annan... ;-)
Så frågan är om man ska lyssna på en persons erfarenhet eller flera personers erfarenhet?
AlfaGTV
Aktiv medlem
Petteri har en del gott att säga om den:s60761 skrev:
35/2.0 ligger ju inte så långt ifrån i brännvidd den ska inte vara helt usel.
http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/da_Canon_35_mm_2/a_Canon_35_mm_f2.html
MVH /Micke
Zoso
Aktiv medlem
Här kan du läsa lite omdömmen om 28 f/1,8'an...
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=22&sort=7&cat=2&page=1
Själv skulle jag valt 35 f/2.0'an
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=22&sort=7&cat=2&page=1
Själv skulle jag valt 35 f/2.0'an