Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 28mm f/1.8 USM vs Sigma EX 30 mm f/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Vill ha nån ljusstark "normal" till min Canon 350D och funderar på nån av dessa. Är lite skeptisk mot pirat då jag är rädd att det ska funka dåligt m t ex autofokusen etc men annars är ju f/1,4 väldigt intressant...

28:an vet jag faktiskt inte så mycket om. Sigmas 30/1.4 har jag själv haft några dagar tills jag skickade tillbaks det pga fokus problem.

Tyckte också att den hade lite för mycket distortion för att vara ett normal objektiv.

Skärpan i objektivet är suvärent och riktigt bra på full bländare 1.4. Hade den fokuserat rätt hade jag nog behållit objektivet.

Fick aldrig testat motjusegenskaper vilket jag tycker är viktigt.

Byggkvaliteten, snabb och tyst fokus talar för objektivet trots allt.

Canon 28/1.8 verkar ha betydligt lägre distortion.

Ok, låter ju som ett bra objektiv då men det är just fokusproblem jag är rädd för. Blir nog ett Canon i alla fall då.

Tillsammans med ett analogt hus är Canons 28/1,8 riktigt bra, även om skärpan inte är direkt bländande. På en 20D är den däremot urtrist. Det är i alla fall mina erfarenheter.

Det blir aldrig något vidare klipp i bilderna och jämfört med 17-40 är skärpan verkligen usel, även på jämförbara bländare. Vissa vidvinklar beter sig så på digitalkameror.

Min glugg är visserligen 10 år gammal, men om dom som tillverkas idag är i närheten av mitt ex. så har jag svårt att rekommendera 28:an till digitalkameror.

Uttryck skrev:
Rykten är en sak, personliga erfarenheter en annan... ;-)
-Jo, kanske det. Men om du tar världens sämsta objektiv så finns det alltid någon som tycker det är riktigt bra.
Så frågan är om man ska lyssna på en persons erfarenhet eller flera personers erfarenhet?

Visst, ingen rök utan eld heter det ju... Men ibland blir det rykten av ogrundad anledning alt för höga o orealistiska förväntningar t ex.

EF 35mm/2.0 tror jag inte det blir för mig. Verkar för plastig och högljudd. Unnar mig då hellre 28/1.8 ev om jag får höra lite mer positivt om den då jfr m Sigma 30 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar