Advertisement

Annons

Canon EF 24-105 F4 L, centercirklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Putteliten

Medlem
Hallå där!

Frugan var ute och fångade norrskenet i NordNorge i förra veckan, när hon efter en stund upptäckte att hon fick cirklar mitt i varje bild, oavsett om hon flyttade på kameran. Hon provade att byta objektiv till ett EF 50 F1,4 och blev av med dom. Har inte hittat cirklarna på bilder tagna några timmar tidigare, och har inte lyckats replikera det efteråt.

Är det möjligtvis någon som kan ha den blekaste om vad det här kan bero på? Misstänkte först att det berodde på att hon hade månen i ryggen, och att ljuset smet in genom sökaren och ställde till det, men iom att det försvann vid objektivbyte så... =/

Canon EOS 6D
EF 24-105 F4 L

ISO 6400
24mm @ F4, 8s

Bilden är croppad, förstorad till 100%

Mvh, Patrik
 

Bilagor

  • Aurora-circlar.png
    Aurora-circlar.png
    570.4 KB · Visningar: 227
Jag har bara fotat norrsken en gång förra året och jag har alltid uv filter på men det är bara på norrskensbilderna jag såg det fenomenet inte på någon annan bild (inte vad jag märkt i alla fall)
 
Ingen fara, behöver ju inte betyda att det är rätt:) men det är mina upplevelser i alla fall. Efter det tar jag alltid av filtret vid mer "planerade" fotograferingar :)
 
Märkligt

HiHi

De här me UV filtrets vara eller icke vara förundrar mej. Den liknelse ja kan komma på är:
Man köper en bil för flera hundra tusen med lättmetall fälgar för många tusen styck sen går man in på Biltema å köper plastfälgsidor för några hundra, för "häftifälgarna" kan ju bli smutsiga :)))

OBS Ironi så de stänker om de ;-)

ThomasR
 
HiHi

De här me UV filtrets vara eller icke vara förundrar mej. Den liknelse ja kan komma på är:
Man köper en bil för flera hundra tusen med lättmetall fälgar för många tusen styck sen går man in på Biltema å köper plastfälgsidor för några hundra, för "häftifälgarna" kan ju bli smutsiga :)))

OBS Ironi så de stänker om de ;-)

ThomasR

Jag har börjat tänka lite i de banorna också! Har bara UV filter på 2 av 4 gluggar nu, då de satt på när jag köpte dem beggade. Helst skulle jag vilja ha ett polfilter som satt på ofta, men det har jag inte råd med just nu =/
 
HiHi

De här me UV filtrets vara eller icke vara förundrar mej. Den liknelse ja kan komma på är:
Man köper en bil för flera hundra tusen med lättmetall fälgar för många tusen styck sen går man in på Biltema å köper plastfälgsidor för några hundra, för "häftifälgarna" kan ju bli smutsiga :)))

OBS Ironi så de stänker om de ;-)

ThomasR

Haha, jo, det här är ju ett praktexempel på varför man Inte ska ha det :D
Men å andra sidan, många objektiv kräver ett filter för att vara helt vädertätat, dessutom mycket billigare att byta ut filtret än frontlinsen när olyckan väl varit framme.
När det kommer till billiknelsen så är jag mer orolig för att fälgarna ska bli kantstötta än att de blir smutsiga ;)

Finns det förresten några skyddsfilter utan UV-skydd? Kanske får investera i ett nytt isf.
 
Får jag fråga, hade hon IS aktiverat på 24-105:an? AF/MF?
Eftersom det är jämnt över bilden skulle jag tro att det har att göra med autofokus, IS eller kamerans tolkning av bilden.
Skulle ett filter kunna skapa ett sådant jämnt mönster, när inte ljuskällan är rakt på?
Spelar norrskenets ljus (våglängden) roll i detta fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.