** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EF 24-105 4L IS USM versus 28-135 3.5-5.6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

safoima

Ny medlem
Hej,

Ngn som har erfaranhet av ovan 2 alternativ? Ar 24-105 4L IS USM värd det avsevärt dyrare priset?

Vilken rekommenderar ni till en 350D?

Kom gärna med feeedback vad gäller kvalitet kontra pris.

Tack.

mvh/ Sara

Jag sålde min 28-135 för att jag inte var särskilt nöjd med den. Antiskakfunktionen var bra, men skärpan var sisådär, och bara 5,6 vid 135 är inte mycket att hurra för.

Jag är betydligt mer nöjd med 24-105:an. Den är mycket mer gedigen och producerar skarpare bilder. Inte riktigt lika bra som 24-70/2.8L (som jag också haft) men avsevärt lättare och mindre klumpig.

För mig ger 24-105 mer pang för pengarna än vad 28-135:an gjorde.

Beror på behov. Tycker det är ungefär som att jämföra en Volvo V70 med en BMW 540iA.... Volvon är väldigt bra och räcker mycket bra till de allra flesta. Anses dessutom som lite av en lyxbil av många som kör runt i en gammal Ford. Men BMWn kostar det dubbla och är helt klart lite bättre.... men egentligen inte så att det gör någon större skillnad. Har du andra objektiv också?... Om inte... ett vidvinkel som t ex Tokina 12-24/4 skulle komplettera perfekt. Då täcker du in från 12-135 (motsv ca 20-210mm på fullformat), helt perfekt område. Har du bara 24-105 har du ingen vidvinkel alls på en 350D.
www.photozone.de/8Reviews/index.html hittar du utförliga tester på bägge dessa objektiv samt kommentarer som jämför dem i förhållande till varandra.
MVH, Niclas Vestman

Jag har länge haft en hatkärlek till 28-135:an, bildmässigt är det ett underbart objektiv. Mycket användbart zoomomfång, för 1,6x kameror (som 350D)är det en mångsidig telezoom (50-210). Den optiska kvaliteten är mycket bra, står sig väl mot mina L-objektiv (utom möjligen på största bländare). Svagheterna är dålig ljusstyrka och framförallt den smäckiga byggkvaliteten, konstruktionen känns vek och zoomringen kärvar gärna. Bildstabiliseringen har jag oftast avstängd på detta objektiv, då jag tycker den är lite för långsam och osäker tillsammans med följande autofokus.

Sedan jag skaffade mig en 24-105:a har 28-135:an blivit liggande och samlat damm. 24-105:an är allt 28-135:an inte är, mycket bra byggkvalitet, väl fungerande bildstabilisering och bra också på största bländare. Svagheten är ganska hög distorsion (dock lätt åtgärdad med PTlens) och påtaglig vinjettering i vidvinkelläget. Skärpemässigt är de i praktiken ganska likvärdiga.

I min kameraväska har objektiven lite olika roller. Jag betraktar 24-105:an mer som en allroundzoom, den ersatte därför kanske främst min 24-85:a. 28-135:an har jag mest sett som en telezoom där jag brukar välja mellan denna eller 70-200/4:an, i alla fall på 1,6x kameror. Med fullformat blir det lite annorlunda, här är 28-135:an en allroundzoom och tävlar direkt med 24:105:an där den senare vinner klart. Jag har faktiskt ännu inte använt 28-135:an på min 5D.

Vet inte om du blev något klokare, vilken du än väljer så får du ett mångsidigt objektiv med bra bildkvalitet. Jag tycker 24-105:an är värd sitt pris, det som får avgöra är om du prioriterar tele eller vidvinkel.

/Daniel

Jag har haft en 28-135a, sålde den efter en månda för att jag inte gillade den. Kändes inte riktigt skarp och stor och klumpig på min dåvarande 10D.
Nu har jag en 5D ( hälften?) och en 24-105. Känns som en helt perfekt kombination. Det enda kruxet är vinjettering i 24 läget som dock är lätt att ta bort i PS.

Det stora valet ligger i omfånget och skärpan. Tycker du att det är värt de extra pengarna att få en mycket mer gedigen glugg med klart bättre skärpa till bekostand av en aning kortare tele. I sådant fall, köp 24-105an.

28-135an är inte direkt dålig. Jag har nog tagit de flesta av mina bilder med den gluggen. Men den är inte bäst på någonting, bara bra på en hel del saker samtidigt.

Jag sålde mitt 28-135 och även mitt Tarmon 28-75/2.8 och ersatte båda dessa med 24-105an. på en 20D så är den perfekt för mig. Bra omfång, någorlunda ljustark, och med IS. Bättre än 28-135an i skärpa och allt. Den sista biten i toppen klarar jag mig utan då denna sällan gav riktigt bra skärpa på 28-135an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar