ANNONS
Annons

Canon EF 17-40/4L USM VS Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en vidvinkelzoom. Eftersom jag har canon 5dmarkII (fullformatskamera) så är är det bara det två stycken objektiv det står mellan

Canon EF 17-40/4L USM 7700kronor

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM 8400kronor

Det finns även Canon EF 16-35/2,8 L USM II men det kostar 15000 så det kan ja glömma.

Jag tänker såhär:
17-40 är ju bra eftersom det är bra att kunna zooma upp till 40 men sigman är ju bra eftersom det blir vidvinkel ner till 12. Jag antar att jag måste luska ut vad jag värderar mest.

Jag har aldrig haft vidvinkel förut så ja tänkte om ni kunde ge mig lite tips på vad som är bra och dåligt och vilket obejektiv ni skulle förslå. Hur är dem kvalitetsmässigt i förhållande till varandra?

Jag har båda. 17-40 har de snyggaste färgerna av alla mina L-objektiv (inbillar jag mig), superskarp i mitten och rätt kass i kanterna om man inte bländar ner ordentligt. Lite mer allaround när den går upp till nästan normalbrännvidd. Sigmat är ungefär lika, som alla supervidvinklar, skarp i mitten och försämras allteftersom mot kanten. Men den här är så vidvinklig som det bara går, och otroligt kul att leka med. Ordentligt nedbländade är de ungefär likvärdiga skulle jag säga. Men Sigmat får kanske mer ses som ett specialobjektiv, och inte lika användbart att ha hängande på kameran som 17-40. Sen känns den ju lite mer blottad med sin stora runda fronlins som man inte kan sätta filter på. Å andra sidan är motljusskyddet till 17-40 Stort som en koblaffa och inte så kul, men antagligen nödvändigt.

Jag har tänkt ha det som ett objektiv som hänger på då jag inte fotar 100mm makro och 100-400mm teleobjektiv. Jag vill ju åt vidvinkeln så jag kan få fina landskapsbilder men det kanske inte blir lika användbart då det bara går till 24.

hmm så de går inte att sätta filter på, det är ju ett minus eftersom ja kryper omkring lite här och där. kanske blir 17-40, det känns "tryggast" sen är väl 17 rätt kraftig vidvinkel ändå så de borde säkert täcka mina behov, men ändå det är ju kul med extremt också haha, åå va girig man är

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar