Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 16-35 2,8L på eBay...!

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Man kan få en sådan för runt 10500 hemma å klar, ny i kartong med garanti.

Det jag undrar är dock...

Om jag köper den från England, gäller garantin i Sverige då? Det verkar ju vara stora variationer på exemplaren, vissa är så bra som de ska vara medan vissa är riktigt kassa... Har man köpt den i staterna så är ju garantin förbrukad så fort man lämnar landet med den.

Är det ngt man skall tänka på? Vet att de hette 17-35 förr men har det ändrats något på dem under tiden de hetat 16-35? Så att man inte får en "gammal" som legat ngnstans menar jag.....!?

Tack på förhand...

The Mike skrev:
Man kan få en sådan för runt 10500 hemma å klar, ny i kartong med garanti.

Det jag undrar är dock...

Om jag köper den från England, gäller garantin i Sverige då? Det verkar ju vara stora variationer på exemplaren, vissa är så bra som de ska vara medan vissa är riktigt kassa... Har man köpt den i staterna så är ju garantin förbrukad så fort man lämnar landet med den.

Är det ngt man skall tänka på? Vet att de hette 17-35 förr men har det ändrats något på dem under tiden de hetat 16-35? Så att man inte får en "gammal" som legat ngnstans menar jag.....!?

Tack på förhand...

Om den är köpt i England från en Canon återförsäljare med världsgaranti så gäller den i Sverige. Är det en "greymarket" så gäller den inte.
Garantin är inte förbrukad så fort man köpt den i USA.
17-35 var ett annat objektiv. 16-35 har alltid varit likadan som den är nu. Hur gammal den är kan du se på nummret när du fått den. Men det har ju ingen betydelse bara den är ny.

Re: Re: Canon EF 16-35 2,8L på eBay...!

Lars Johnsson skrev:
Om den är köpt i England från en Canon återförsäljare med världsgaranti så gäller den i Sverige. Är det en "greymarket" så gäller den inte.
Garantin är inte förbrukad så fort man köpt den i USA.
17-35 var ett annat objektiv. 16-35 har alltid varit likadan som den är nu. Hur gammal den är kan du se på nummret när du fått den. Men det har ju ingen betydelse bara den är ny.

När hamnar ett objektiv i "grey market". Jag pratade med en kille från ebay som bedyrade att garantin han hade på sitt objektiv inte var "grey market" och att garantin gällde i Europa med!

Vad säger ni kunniga?

Om objektivet är köpt av en återförsäljare som fått det från Canon i det landet som du köper objektivet. Då har det riktig garanti som i regel är en världsgaranti.

Grey market är införda i landet på annat vis. Genon andra än Canon officiellt införda. Det är samma objektiv och de är lika bra men garantin gäller i regel bara i den affären som sålde objektivet. (eller i det landet som du köpte det i)
Inte i hela världen

Lars Johnsson skrev:
Om objektivet är köpt av en återförsäljare som fått det från Canon i det landet som du köper objektivet. Då har det riktig garanti som i regel är en världsgaranti.

Grey market är införda i landet på annat vis. Genon andra än Canon officiellt införda. Det är samma objektiv och de är lika bra men garantin gäller i regel bara i den affären som sålde objektivet. (eller i det landet som du köpte det i)
Inte i hela världen

Aha det var ett bra svar som gav mig det jag vill veta :)

Tackar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar