Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100mm f/2,8 macro USM + mellanring + EF konverter 1,4X

Japp.. och man får båda sakerna..Större avbildningskala iom den förbättrade närgränsen, samt 1.4x i ökad förstoring. Men arbetsområdet (där man kan uppnå fokus) är ganska kort. Jag har en ring och extender som du kan få prova med.
 
Jeppe skrev:
Japp.. och man får båda sakerna..Större avbildningskala iom den förbättrade närgränsen, samt 1.4x i ökad förstoring. Men arbetsområdet (där man kan uppnå fokus) är ganska kort. Jag har en ring och extender som du kan få prova med.

Ska ju ner till Lund idag och hämta kameran, färdig på 5 dagar. Justerad AF, så det gick snabbt.
Dom har konvertern hemma, ska kanske bara köpa den så länge. Så kan jag ju testa din mellanring när vi träffas tillsammans med macrot.
 
agge28 skrev:
Har för mig att Canons konverter inte fungerar till macrot utan mellanring.
Men det fungerar med någon typ av piratkonverter.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Ja alla fasta från 135/2,0L och uppåt sen vissa zoomlinser brukar alla säga ju'
 
används med mellanring

Du kan använda canons originalkonverter om du sätter minst 1 tunn mellanring (t.ex 12 mm eller mer) mellan konvertern och objektivet! (Den tunnaste i ett sk mellanringset brukar vara 12 mm)
 
Funkar detta Canon macro 100f/2,8 + Canon konverter 1,4X + dessa mellanringar.

Laddar en bild.

eller måste jag hålla mig till Canon mellanringar?
 

Bilagor

  • 57645.jpg
    57645.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,213
Vad jag har förstått spelar det ingen större roll vad man har för märke på mellanringar, ingen optik eller sånt i dem. De ska bara överföra elektriska signaler mellan kamera och objektiv. Jag har Soligors mellanringsset och det fungerar till synes utan problem ihop med mitt Canon 100/2,8 macro och Canon 1,4x extender. Det räcker med den minsta mellanringen för att det ska gå att använda extendern. Mellanringarna på din bild är för övrigt väldigt lika mina Soligor-ringar.
 
Jag har använt Canons 100 macro dels med en Novoflex bälg som har kontakter så att af och bländare fungerar och dels med Canons Life-size converter som egentligen är till för att få skala 1:1 med 50 mm macrot. Så mellanringar med kontakter borde fungera
 
Jag får min Sigma 1.4x konverter om 2-3 veckor så då kan jag svara om det passar med Canon eos 300d + Sigma 1.4x + Canon EX 100/2.8 Macro USM.

/ Erik
 
Tack jesper för snabbt svarat. Jag undrar fortfarande för rent utrymmesmäsigt så borde en konverter få plats. Vid fattningen på Sigma EX 70-200/2.8 DG APO och Canon EF 100/2.8 är måtten : diameter 35 mm, djup 10mm respektive diameter 35 mm, djup 7 mm. Sigmas konverter rekomenderas ju till 70-200't. Främsta linsen på konvertern borde väll inte sticka ut så mycket ? Nåja jag ska skriva här och berätta hur det passar när jag fått konvertern (Sigma EX 1.4x DG APO).

/ Erik
 
Problemet är att EF 100/2.8 Macro USM är att öppningen batill är konad inåt, så du har störst diameter vid öppningen och en mindre diameter inne vid linsen.. I vilket fall som helst så är jag helt säker på att EF 1.4x inte passar.. Det är möjligt att Sigmas passar precis, men jag tror inte det.
 
Någon som kan rekommendera någon/några mellanringar till vettigt pris? Tänkt att användas främst på 100mm macro..
Skiljer de sig vad gäller skärpa o.s.v
 
Jerkan skrev:
Någon som kan rekommendera någon/några mellanringar till vettigt pris? Tänkt att användas främst på 100mm macro..
Skiljer de sig vad gäller skärpa o.s.v

Det är luft vi snckar om.. Kenkos set (illustrerat ovan i tråden) funkar bra. Dock inte om man har EF-S objektiv, då är det bara Canons orginalringar som passar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.