Annons

Canon EF 1.8/50 vs Sigma EX 2.8/50

Produkter
(logga in för att koppla)

myrslok

Aktiv medlem
Som rubriken antyder är jag intresserad av kommentarer i denna match. Användningsområdet kommer vara som normalobjektiv där den korta närgränsen på sigma-optiken är en bonus, det primära syftet är alltså inte att använda någon av dom som macro-glugg även om nu en av de säljs som detta. Prisskillnaden på dessa objektiv spelar heller ingen roll och ej området 1.8-2.8 där sigmat saknar tackning, byggkvaliteten ej heller av intresse, kort och gott: vilket av dessa presterar bäst optiskt på f/2.8, 4, 5.6 och 8?

Enligt tex www.photodo.com har dessa båda i stort sätt identisk MFT, på www.photozone.de går de i stort sätt hand i på "LENS PERFORMANCE SURVEY RESULTS" medan under "AF SLR LENS TEST GUIDE" så verkar sigma-optiken vara aningen vassare.

Så vad säger ni där ute?

// Mats Larsson
 
Sett den sidan och resultatet tycket jag väl är som förväntat, dock blir det ännu mer intressant då att ställa sigma-gluggen mot 1.8 II (eller samtliga dessa) och se hur dess kantskärpa är i jämförelse. Samtliga canon-gluggar presterar ju acceptabelt på 2.8 i centrum även om kanterna skiljer sig åt markant.

// Mats Larsson
 
Jag måste säga att jag är något skeptisk till testet på akamera.no . Har själv ett 50/1,8 fast tidiga modellen, Mk I med metallbajonett, men den optiska konstruktionen är densamma. Detta objektiv är MYCKET skarpt, redan på största bländaren bättre än vad de flesta zoomar är nedbländade, dessutom med andra bildfel mkt väl korrigerade. Även tidningen FOTOs tester har visat detta, och enligt deras MTF-tester är det klart skarpare på bl 1,8 än vad 50/1,4 är på bl 1,4. Fast vad vet jag, bilden ljuger ju inte?? Förstår för övrigt inte varför de inte använder en analog kamera så att de kan ta reda på den Verkliga kantskärpan.
 
Jo, det var ju ett noggrannt genomfört test! ynd bara att bildlänkarna inte fungerade. "Optically the Sigma 50mm is nearby, but mechanically it is a worse thing." Nåja, 50/1,8 låter rätt illa vid fokusering men i övrigt känns den bra.
 
Värt att tänka på kan vara att vissa macrooptik är knepiga att använda som normaloptik med manuell fokusering för att en väldigt liten vridning på avståndsinställningen medför en stor skillnad i skärpeläge när man använder dem på "normala fotograferingsavstånd". Hög utväxling på snäckgången m a o.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.