ANNONS
Annons

Canon DSLR LiveView - mörk skärm ljus bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Jag har i princip endast filmat med mina Canon DSLR, har hållit på i 6år nu, gjort uppåt 100 musikvideos. Aldrig tittat genom sökaren under alla dessa år.
När jag då och då tar stillbilder så kör jag
uteslutande med LiveView i läge M.

Jag har bara analoga fasta manuella linser. Kör med AWB och ändrar endast ISO och slutare i kameran och bländare på linsen.

Jag har 2st Canon 600D som beter sig som jag vill vid filmning och foto i läge M.
Och en Canon 550D som vid filmning beter sig som den ska, men vid foto i läge M har mörkare skärm än vad som blir sen på bilden. Så det går inte alls att fokusera med den i det närmaste kolsvarta displayen. Vill jag kunna fokusera och ha bra ljus på displayen, så blir stillbilderna superöverexponerade, nästan helvita.

Nu köpte jag precis en beg Canon 6D och den beter sig exakt lika som min 550D, som jag faktiskt trodde det var fel på.

Men nu anar jag att det är nåt i inställningarna som jag inte alls förstår hur jag ska ändra.

Hjälp snälla! Kan någon vänlig själ därute förklara vad som är fel och hur jag åtgärdar detta?!

Det finns tre alternativ under Exponeringssimulering
Möjlig
Under (bild på slutare)
Ej möjlig

Vad jag än väljer så beter sig min 6D likadant.

Det verkar som om kameran kommer ihåg det senaste objektivet med elektronisk kommunikation som satt på och använder dess bländarvärde..
Jag googlade canon 550d dark screen live view, finns mer att läsa

Senast ändrad:
Det verkar som om kameran kommer ihåg det senaste objektivet med elektronisk kommunikation som satt på och använder dess bländarvärde..
Jag googlade canon 550d dark screen live view, finns mer att läsa

Strålande tips!
Precis på pricken mitt problem!

Men nu hade jag turen att kunna lösa det på annat vis.

Det kom en till beg 6D med posten.
Den betedde sig precis som den skulle.

Så gick igenom alla menyerna på båda kamerorna samtidigt, för att utröna om det var någon tokig inställning i den ena.

Det var det.

I sista menyposten hade kameran som betedde sig besynnerligt, inlagda inställningar.

Jag valde Delete All Items, inne på den menyposten.
Sedan så funkade exponeringen perfekt igen vid foto vid LiveView :)

Problem solved. Även om jag inte förstår vad fasiken det var som jag raderade...

AC0F30CF-4068-4EB9-BB54-BC682929A4E9.jpeg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar