Jag håller med.. Det satsas på vissa gluggar, medans andra har funnits sedan tidigt -90. Det är främst dom jag tänkte på.
Typ 50/1,4, 85/1,8, 50/1,8 II osv..
Kan tänka mig att när ett objektiv byts ut är det en blandning av följande faktorer (finns säkert fler):
- Hur dyr en viss uppgradering är
- Hur mycket prestige en viss uppgradering ger
- Om en konkurent släppt ett nytt objektiv som tar kunder (tex Nikons 200-400)
- Ifall den gamla verkligen är dålig och behöver uppgraderas
- Vad massan skriker om
- Om Canon vill chockhöja priset på ett objektiv, sätt dit en II och höj till valfritt nytt pris
- Om Canon räknar med att en uppföljare markant kommer att öka försäljningen (eller vinsten om priset höjs)
Gissar att den sista punkten väger rätt tungt. Tyvärr.
För jag tror att just 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8 och 24-70/2.8 redan idag är storsäljare, så varför lägga en massa pengar på att uppgradera dessa när dom ändå säljer som smör?
Om dom ändå uppgraderas gör väl Canon som vanligt, höjer priset eftersom dom säljer ändå. Tittade igenom några av dom senaste uppgraderingarna och medföljande prishöjning (ungefärliga):
- 70-200/2,8L upp 15%
- 24/1.4L upp med 19%
- 85/1.2L gick upp 34%
- 300/2.8L IS upp 45%
- TS-E 24/3.5 upp 54%
Tror annars att många många skulle vilja ha en 24-70/2.8 med senaste generationens IS och utan fokus/skärpeproblemen som många exemplar verkar lida stort av. Men den lär väl landa på16"-18" i pris när den väl kommer...