ANNONS
Annons

Canon dial - reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag fick, till min stora glädje, en (visserligen förmodligen trasig) Canon Dial (modell 1) i julklapp.

Kameran saknar batteri men det är ju inga större problem. Däremot antar jag att alla funktioner (förutom ljusmätningen) ska fungera även utan batteri? Är det någon som vet om detta stämmer? Någon som har en dial som kan prova att ta ut batteriet och testköra kameran (slutare, fram- och tillbakaspolning)?

På min dial fungerar nämnligen inget utan batteri. Jag har dragit upp fjädern (?) och den känns ok. Slutaren öppnar och stänger sig även om jag försöker ta ett kort (förutsatt att jag först manuellt drar fram kugghjulet (?) som filmen ska sitta över inuti kameran). Men, oavsett om kameran är laddad med film eller inte, så försöker kameran inte dra fram filmen. Inte heller fungerar returspolningen. Istället är "fjädern" nu helt uppdragen och går inte att få tillbaka till "ospänt läge".

Så är detta som det ska vara (med tanke på att kameran inte har batteri) eller bör den repareras?

Söders fotoservice i Stockholm reparerar Canon Dials. Men finns det ytterligare någon reparatör i Sverige?

Bästa hälsningar
Fredrik

Halloj Fredrik...och god fortsättning!
Jag har lite folk här just nu, men jag skall plocka fram min Dial lite senare och prova!
/Bernt

Hej
Ifjol provkörde jag min Dial utan batteri och den funkar även utan batteri, däremot är jag lite osäker på vilken bländare den kör då, jag har ett visst minne av att min använde sig av en bländare på ungefär 5,6 men det kan hänga samman med vad sista värdet var medans det fortfarande fanns batteri.

dialer

Kul Fredrik-
kul med dial- fast de håller dessvärre inget vidare. Jag fick mina två fixade förra hösten
Killarna på fotokompaniet har en snubbe som är duktig som reparerade dem till en skälig kostnad.
Jag vet inte om det skiljer så mycket på den gamla dialen och 35-2. Men på mina är ett vred under sökaren som går att dra ut och ställa in bländaren manuellt. Jag har också en vidvinkeltillsats och en teletillsats. Inte orginal men det funkar ialla fall hyfsat.

mvh
Lasse

tack för alla svar. ska lämna in kameran nu i veckan. hoppas, men tror kanske egentligen inte, att kameran kan väcka en slumrande fotoinspiration.
/ f.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar