ANNONS
Annons

canon d30

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt OK, men prova att pruta 500 spänn.

Det krävs inte så otroligt många bilder på D30 och D60 för att slutaren ska gå. Med ny slutare vet du ju att kamera kommer att hålla ett tag.

Du får mycket kamera för pengarna.

Tänkte kolla hur mycket ni värderar en D30 i perfekt skick för?

Jag har en som aldrig varit proffskörd och väldigt blygsamt använd som amatörkamera.

Hur mycket sämre uppskattar ni en d30 vara än exempelvis 300D, då menar jag både funktions- byggnads- och bildmässigt?

Funktion och byggmässigt bättre än 300D..bildmässigt klart sämre, både vad gäller upplösning och bruset på högre ISO.
Sen har ju 300D betydligt snabbare AF.

Den är lite mörkare och något mindre..AF-punkterna är dessutom betydligt mindre (prickar istället för rutor)...å andra sidan har den 7 punkter istället för bara 3.

JoCfin skrev:
ok, hur många bilder då? Ungefär?

Det kan man inte veta exakt. Men 30 000 exponeringar har jag för mig. 10D ska klara det dubbla.

En slutare kan hålla betydligt längre än så, men det är det antal exponeringar som kameran absolut ska klara av.

Detta ska man ha i bakhuvet när man funderar på att köpa. D30 kom år 2000 och såldes fram till 2002. Det innebär att alla D30 är minst två år gamla. Det kan vara bättre att köpa en begagnad som nyligen bytt slutare, även om den kanske är mer använd.

Det är absolut inget fel att köpa en D30, bara priset är det rätta.

Vad ska man mer tänka på då? Ska kolla på en beg D30 i helgen.

Tacksam för hjälp

J.

Ett problem är att det inte går att se antalet exponeringar kameran har gjort - filnummerräknare går ju att nollställa (men det finns kanske en riktig räknare också, fast den kommer man isåfall bara åt med något serviceprogram eller liknande).

En sak du kan gör är att be att få fota något ljust på absolut minsta bländare (eller ännu hellre med en nålhålslins) för att se hur smutsig sensorn är.
Den går ju förvisso bra att tvätta, men t ex på min D30 så kan man se något som ser ut som repor från någon klantig sensortvätt när man använder en nålhålslins.
(Däremot så syns det inte något på vanliga bilder så det är inget jag bekymrar mig över).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar