Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D30 - prisvärd jämfört med ny budget-systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

KEHA

Medlem
Hej allihopa

Jag funderar på att skaffa en digital systemkamera och har fått ett erbjudande om at köpa en D30 med 20-35 3,5-4,5 originaloptik för 4000:-.

Min fråga är hur den står sig mot moderna kameror? Jag vet förståss dom uppenbara skillnaderna i mpixel och diverse prestanda och funderar mer på hur den är att använda praktiskt och hur långt dess prestanda räcker i praktiken.

Jag har en teori som går ut på att eftersom den kostade en hel del pengar då den var ny så har man inte behövt spara på tex. sökarens kvalitet, den har två inmatningshjul osv... det skulle alltså vara bättre att köpa en begagnad, före detta dyr, kamera än en ny som är billig?!!??!

Tacksam för svar!

Mvh. Kent Hansson
 

Bilagor

  • allroundview-001.jpg
    allroundview-001.jpg
    44.1 KB · Visningar: 673
KEHA skrev:
Hej allihopa

Jag funderar på att skaffa en digital systemkamera och har fått ett erbjudande om at köpa en D30 med 20-35 3,5-4,5 originaloptik för 4000:-.

Min fråga är hur den står sig mot moderna kameror? Jag vet förståss dom uppenbara skillnaderna i mpixel och diverse prestanda och funderar mer på hur den är att använda praktiskt och hur långt dess prestanda räcker i praktiken.

Jag har en teori som går ut på att eftersom den kostade en hel del pengar då den var ny så har man inte behövt spara på tex. sökarens kvalitet, den har två inmatningshjul osv... det skulle alltså vara bättre att köpa en begagnad, före detta dyr, kamera än en ny som är billig?!!??!

Tacksam för svar!

Mvh. Kent Hansson

Optiken är vard ca 3000:- beg så du betalar bara 1000:- för kameran, och mer är den inte värd.
Små bildfiler på bara 8,9 mb tif :-(
Mycket brusig vid höga iso :-(
Kass AF, jfr ex 350D eller 20D :-(

Tror jag köpte min för dryga 30.000:- och sålde den 18 månader senare för 17.000:- ....:-(
 
Tror nog att den är mer värd än 1000 kr om den är i riktigt fint skick :).. Men den har kanske gått mycket och då är det ju högst individuellt betingade aspekter som gör det till ett lotteri,, Den kan ju gå 5 år till.

Den har en gedigen känsla, tex 350D känns aningen "leksak" i jämförelse faktiskt.

AF,en är väl en riktigt svag sida hos D30..

Vad gäller bildkvaliteten så är den utmärkt och duger för de flesta amatörfotografers behov.

Har sett perfekta priner i storlek med 18x24, de flesta amatörer printar ju inte mer än A4.. Vill dock inte generalisera för mycket då..

Jag har ju 1D med rättså små filer men lider inte då jag endast fotar för privat bruk, ännu.
Låter printa lätt perfekta A4-A3 ifrån den.

Men det är ju klart att man inte beskär lika mycket och inte har samma spelrum som med en 20D, 1Ds eller liknande.



Jag hade inte tvekat till det priset om du behövde optiken och var nöjd med upplösningen..

Mvh Niclas,
 
Har själv haft en D30 och jag fick riktigt fina bilder med den. Allt gnäll på kass AF kan man ta med en nypa salt. Jag upplevde aldrig att den var kass, usel etc. Kolla mina "Tattoo" bilder, dom är tagna med just en D30.
 
Och jag stödjer din teori om att en dyrare kamera är "bättre". Det är stor skillnad i kvalitetskänslan mellan D30 & tex 300D.
 
Jag kan bara instämma med föregående talare, jag äger själv en 300D och vid ett tillfälle provade jag en 30D. Kändes mycket bättre och snabbare. Mycket kamera för pengarna.
 
Bara för att kameran producerar små bildfiler så är det ett argument för att den är dålig. Intressant.

/ E
 
Senast ändrad:
Om det är som Janne skriver att optiken är värd ca 3000 & du därmed betalar 1000 för kameran & den fungerar så tycker jag inte att det är nåt att snacka om, köp!

Om du efter ett tag känner att du vill ha nåt vassare så kan du ju knappast göra nån förlust på den, det gör du däremot på en 350D & även på en 300D.

Att en 350 är ganska så mycket bättre i brus & snabbhet vet vi ju men om du köper denna D30 så är du ju inte låst vid den för evigt, risken är väl bara den att du efter den inte godtar känslan i 350D utan vill hoppa upp nåt snäpp;-)

En tusing är ju inga pengar för denna & att kränga den för en liknande summa om nåt år kan ju inte vara några problem!

//Larsa
 
Hur kan af-systemet vara så kasst på en D30? Bygger inte det systemet på Eos 30:ans af-system? Om inte, varför?
 
Håller med Larsa.. Tror det kan vara en bra investering om bara optiken är värd så mycket..
1000kr för ett kamerahus är ju inga pengar å snacka om å vill du byta upp dig senare så lär nog en 10D/20D ligga närmast i känslan på kamerahuset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.