Annons

Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyLar

Medlem
Hej på er alla glada!
Jag har en fråga om Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT eller det kan bli flera frågor :) Om man har en Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT kan man styra den med Elinchrom Skyport Plus Hs Canon ? Jag är helt lost när det gäller blixtar, kollade en video på nätet om Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT och dom pratade om att man kunde ställa blixten på 20mm till 200 mm (om jag nu fattade rätt, min Engelska är inte så bra) vad har man detta till?

Tacksam för alla svar.

Ha en bra lördagskväll!
Kram
 
Nej, du kan inte styra Canon 600EX II-RT med Elinchroms sändare. Däremot kan du styra den med Canons sändare ST-E3-RT eller med en Canon 600EX-RT eller en annan Canon 600EX II-RT.

En 600EX II-RT kan styra alla Canon-blixtar märkta RT, exempelvis EX 430 III-RT


Kollade en video på nätet om Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT och dom pratade om att man kunde ställa blixten på 20mm till 200 mm (om jag nu fattade rätt, min Engelska är inte så bra) vad har man detta till?

Vinkeln på blixtljuset kan automatiskt eller manuellt ändras för att passa olika brännvidder. Om du använder ett 200 mm teleobjektiv så koncentreras ljuset till ett mindre område. Om du använder en vidvinkel så sprids ljuset vidare så att hela motivet täcks av blixtljuset.

En studioblixt som regel en mycket vid utlysning av blixtljuset, men det kan koncentreras till ett mindre område med en reflektor.
 
Däremot kan du styra den med Canons sändare ST-E3-RT eller med en Canon 600EX-RT eller en annan Canon 600EX II-RT.
En Yongnuo YN-E3-RT gör också fjärrstyrningsjobbet, till betydligt lägre pris. Kul att kunna ställa in ljusstyrka individuellt på 5 blixtgrupper, totalt max 15 st RT-blixtar... Tänk så många sladdar man slipper snubbla på tack vare radiostyrningen :) Båda fabrikaten av E3-RT stödjer ETTL exponeringsautomatik och High Speed Sync.
Brännsviddsanpassningen på blixten är väl egentligen bara meningsfull när blixten sitter direkt på kameran. Men det kan föralldel vara användbart att kunna justera spridningsvinkeln manuellt beroende på vilken typ av softbox eller reflektor man använder
430EXIII-RT gör i princip samma sak som 600 men med ganska exakt halva ljusstyrkan, dock kan 430 inte vara master. 600EXii-RT kan avfyra 3-4 blixtar i följd utan att man behöver vänta på att den laddar förutsatt att effekten är under 50% om jag minns rätt. 430EXIII-RT måste ladda mellan varje avfyrning.
Med förbehåll för eventuella minnesluckor :)
 
Senast ändrad:
En 430 EX III-RT kan vara master eller slav om radio används men endast slav vid optisk fjärrstyrning enligt manualen (sid 2).

Har ingen annan radiostyrd så jag kan bekräfta men det verkar orimligt att skriva det i manualen om det inte stämmer kan jag tycka.
 
Det kan vara så, jag kan göra ett test. Det har aldrig varit aktuellt eftersom jag har YN-E3-RT på kameran numera. Den har så mycket mer överskådlig display.. :)
Annars var min första plan att ha en RT-masterblixt ansluten till kameran med förlängningssladd så att även den blixten kan sitta i en softbox. Sen får den styra slavarna med radio. Att ha en avstängd RT-blixt på kameran bara för att få en radiosändare blir en väldigt dålig affär. Förlängningssladd fungerar elektriskt men då dyker en icke försumbar risk upp att man snubblar på sladden och river omkull både kamera och blixtstativ.. Dessutom blir det jobbigt att komma åt mastern inne i softboxen för att ändra inställningar. Förlängningssladden är inte jättemycket billigare än YN-E3-RT..
Tror att man får ganska precis 2 st 430EXIII-RT för vad en 600EXII-RT kostar. YN-E3-RT kostar runt tusenlappen; 75 USD hos B&H plus frakt, moms och tull. Edit: finns att köpa i Sverige numera för ca 1500 kr hos Scandinavian m.fl.
Sen kan man överväga om man skulle våga köpa Yongnuo's RT-blixtar. Såg i recensionerna att en del råkat ut för kvalitetsproblem. Har själv upplevt tidigare att tredjepartsblixtar har blåare ljus än original, såg någon diskutera detta i kundrecensionerna..
 
Senast ändrad:
Det kanske finns Phottix-blixtar som kan styras med sändaren. Det finns i alla fall Elinchrom-blixtar med stöd för Phottix-sändare. Kolla med www.aifo.se för exakt svar.
 
Det kanske finns Phottix-blixtar som kan styras med sändaren. Det finns i alla fall Elinchrom-blixtar med stöd för Phottix-sändare. Kolla med www.aifo.se för exakt svar.
Jag hittade Phottix-blixtar hos Scandinavian Photo Phottix Mitros+ TTL Tranceiver blixt till Canon kostar 3490:- om man jämför denna blixt med Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT vilken är bäst? En Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT kostar 5990:- nu kör Scandinavian Photo en drive där man får ett presentkort på 1500:- det blir 4490:- iofs måste jag köpa till en Canon Sändare ST-E3-RT för 2790:- Jag tänkte typ köpa 2 st Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT och en sändare priser blir ju då 11 980:- + 2790:- = 14 770:- - 3000:- Totalt 11 770:- Det blir ju klar mycket billigare med Phottix-blixtar, men är dom lika bra?
 
Alla moderna (sen 30-40 år tillbaka) blixtar laddas upp fortare ju mindre energi de gör av med vid en avfyrning; så också 430EXIII-RT.
Javisst men grejen är att 600II kan avfyra kontinuerligt tills kondensatorn är helt tom utan att ladda mellan avfyrningarna. I praktiken får man ut 3 eller 4 blixtar i snabb sekvens. Detta fixar inte 430III, den måste ladda mellan varje avfyrning även om det föralldel går fortare om man inte tagit ut all energi.
 
Det beror helt på vilken effekt man tar ut, dvs vilken bländare som är inställd på kameran och på motivavståndet.

Eftersom 600EX II-RT har högre kapacitet än 430EXIII-RT så är den förstås snabbare på "långa" avstånd och med små bländaröppningar, men med tillräckligt långt avstånd, och liten bländare, blir det väntetid även på 600EX II-RT.

Skillnaden beror helt och hållet på att den förra blixten har en kraftigare kondensator än den senare.
 
En Canon Blixt Speedlite 600EX II-RT kostar 5990:- nu kör Scandinavian Photo en drive där man får ett presentkort på 1500:- det blir 4490:- iofs måste jag köpa till en Canon Sändare ST-E3-RT för 2790:-
Har ingen aning om Phottix. Jag har själv 3 st 430III (fick mängdrabatt hos återförsäljaren) och en 600II och ångrar ibland att jag köpte den senare.. Men 4490 låter ju som ett bra pris! Jo en gång är jag fotade fladdermöss och använde serietagning så var den överlägsen :) För porträttfoto sätter jag 600 som huvudbelysning i en 80cm softbox (en 430 skulle antagligen göra jobbet), en 430 som upplättningssblixt och den tredje till att lysa upp bakgrunden. Oj en blir ju över.. :-D
Yongnous sändare är jag jättenöjd med. Visst är det en kopia men den har dessutom hjälpbelysning för fokusering som originalet lär sakna. Jag läste om en proffsfotograf som hade skaffat ett gäng 430III och ST-E3-RT. Han pressade tydligen blixtarna hårt och 430EXIII har fått ett övertemperaturskydd som inte II:an hade. Så efter ett tag slog en av blixtarna ifrån pga övertemperatur och då valde ST-E3-RT att stänga av samtliga blixtar vilket gjorde fotografen tämligen irriterad! Jag tror och hoppas att yongnou har missat att implementera denna 'finess' :-D
 
Skillnaden beror helt och hållet på att den förra blixten har en kraftigare kondensator än den senare.

Jag pratar om det som i manualen kallas 'Quickflash', som tillåter att blixten avfyrar innan kondensatorn är fulladdad. Fel av mig, nu ser jag i manualerna att både 430EXIII och 600EXII ska ha samma funktion! Det kanske är som du säger att 430 har för liten energireserv i praktiken
 
Quickflash fanns även i exempelvis 580 EX II, så det har funnits med ett tag.
Men det är givetvis så att när allt annat är lika tömmer en 430 en större andel av sitt energiförråd än vad en 600 gör, när den blixtrar.
600 EX II-RT har, särskilt tillsammans med modifierade batteripaketet CP-E4N, fått bättre förmåga just att avge många blixtar i tät följd. Elektroniken har konstruerats om och övervakningen av temperaturen är bättre.

En bra grej med 600 EX II-RT är att det går att fyra av även om någon enstaka slav inte hunnit laddas upp. Färgfilterna är också stabilare till 600 EX II-RT än vad de var till 600 EX-RT. Finns det några färgfilter alls med till en 430 EX III-RT? Fick gräva en stund, men det verkar så enligt diverse säljsidor. Alltid något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.