ANNONS
Annons

Canon BG-E7 batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

linkaan

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken lyder handlar detta inlägget om batterigreppet BG-E7 till Canon 7D.

Hur är era erfarenheter av detta batterigrepp? Hur känns det i hand? Tillför det så pass mycket så att det är värt att införskaffa?

Låt för- och nackdelarna blomstra!
// Linus

Jag står inte ut att använda 7d utan v-greppet. En stor kamera utan v-grepp är inte bekvämt. Speciellt i porträttläget. Greppet rekommenderas varmt.

Vanebildande!

Vi har tre EOS 7D, två med BG-E7, den tredje är en nyinköpt reservkamera. Vi har inte batterigreppen för att få dubbel batterikapacitet , det behövs sällan, men kameran känns mycket bättre och säkrare att hålla i. Särskilt när man får på ett tyngre tele. / Christer

Kör bara mina hus med batterigrepp.

En annan fördel är att batterikapaciteten ökar (om man har två batterier i...) och reservmöjligheten att köra med R6-batterier (ja, jag vet att det är en gammaldags benämning, men jag har nyss slutat säga Penlight-batterier =))

/Magnus

Jag ska kanske inte svara eftersom jag inte testat batterigrepp på 7D. Men på 5D.
Det var ingen "höjdare" fr min del, passade inte alls min hand.

Så trots att nästan samtliga svarat att de aldrig skulle använda 7D utan BG så säger det inte särskilt mycket om hur du kommer att uppleva det. Gå och prova blir mitt råd.
Sen kan jag hålla med om att ergonomin vid stående bilder vinner en del tack vara det extra avtrycket men om kameran blir "outhärdlig" att hålla i av andra anledningar så är ju inte myclket vunnet.

Man vinner även vid normala bilder, för har man ett grepp på kan man kränga dit den lilla handremmen på sidan, och då är kameran bättre att hålla i, speciellt med objektiv på 1,5 kg och däröver.

Det blir att köpa till ett grepp, just för extra batteritiden samt den fina känslan som ni nämner. Om inte annat så är det ju faktiskt bara att montera bort det :)

// Linus

Funderar på batterigrepp till 7d som det är nu när jag har på ett 300 så ligger det perfekt i hand , men så fort jag får på extendern så är det ngt galet skakit på ngt sett. Blir det stabilare med ett batterigrepp till det.

Jag använder batterigreppet av i stort sett alla ovan anledningar (höjdavtryck, batterikapacitet, AA i reserv, känslan m.m.). Jag tycker dock att batterigreppet är ganska tjockt och det krävs en stor hand för att nå runt i höjdformat. Dessutom är greppet lite svajigt i botten. När jag ska använda stativ direkt mot kamerahuset så plockar jag oftast bort batterigreppet.

Jag gillar att använda batterigrepp på kameran, men ibland vill jag ta av det för att får kameran mindra och lättare. Det är olika från tillfälle till tillfälle.

BG-E7 var sådär i ergonomin tycker jag, men fördelen var ju att man kunde ta ut dem bakifrån i och med att luckan öppnades bakåt. Därför blev också ergonomin lite mer kantig på detta grepp.

På många av de tidigare och även nyare batterigrepp så har de återgått till metoden då man drar ut en batterisläde på vänstersidan istället på gott och ont. Men då blir ergonomin på greppen en aning bättre istället.

BG-E7 var väl inte gjort av magnesium som BG-E11, men det avspeglas ju både på priset och på just stabiliteten kan jag tänka mig.

Jämför alltså mitt tidigare BG-E7 mot mitt BG-E11 som jag kör på 5D III.

/ Stolpe

BG-E7 var också formgivet för att gå i samma designlinje som WFT-E5, nätverksgreppet för 7D. Nätverksgreppet behövde gaveln på greppet för kontaktdon för USB och Ethernet, så det var inte mycket att välja på annat än att skicka ut batteriet bakåt. För BG-E7 fick då båda batterierna komma ut bakåt.
På en kamera som 400D åker batterierna ut i gaveln. Där finns inget nätverksgrepp att likna.
I de nya kamerorna är nätverksanslutningen löst på ett annat sätt, så där finns inte heller sådana hänsyn att ta.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.