Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon AE1 - Vilka objektiv?
- Trådstartare junaboi
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Hade ett FD 300/2.8L förra året till min EOS 5D (med adapter, vilket medförde ett arbetsområde frånn 1m till 8m), vilket blev ett härligt porträtt/mingel tele.
Riktigt riktigt skön känsla i fokuseringsringen...
Gav runt 6000:- för den om jag kommer ihåg rätt. Onekligen lite skillnad mot beg. pris på EF varianten.
Riktigt riktigt skön känsla i fokuseringsringen...
Gav runt 6000:- för den om jag kommer ihåg rätt. Onekligen lite skillnad mot beg. pris på EF varianten.
apersson850
Aktiv medlem
Du kan använda både FD och FDn.
FD kännetecknas av den mattförkromade låsringen närmast fattningen. FDn har ingen ring, men istället en låsknapp vid fattningen på objektivet.
FD kännetecknas av den mattförkromade låsringen närmast fattningen. FDn har ingen ring, men istället en låsknapp vid fattningen på objektivet.
apersson850
Aktiv medlem
Fullt så genomskinlig brukar den inte vara!
Ett riktigt "gotteobjektiv" är gamla FD 135 mm f/2,5 S.C. Känslan när man använder det får dagens L-optik att dra något gammalt över sig.
Ett riktigt "gotteobjektiv" är gamla FD 135 mm f/2,5 S.C. Känslan när man använder det får dagens L-optik att dra något gammalt över sig.
Mr_H
Aktiv medlem
En bra översikt på objektiv: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/
En intressant diskussionsgrupp: http://photo.net/canon-fd-camera-forum/
Titta i Fotosidans recensioner också.
En intressant diskussionsgrupp: http://photo.net/canon-fd-camera-forum/
Titta i Fotosidans recensioner också.
paco
Aktiv medlem
FD50/1,4 funkade bra för mig från 95-03, då jag köpte en 300D. Hade inte en tanke på vad zoom var för nåt. Köpte faktiskt nya objektiv till min AE-1 först efter att jag köpt första digitalkompakten 2000. Köpte en 85/1,8.
Ibland önskar man att man fortfarande var lyckligt ovetande om vad system innebär, det blir billigare så.
Ibland önskar man att man fortfarande var lyckligt ovetande om vad system innebär, det blir billigare så.
Dez
Aktiv medlem
Fullt så genomskinlig brukar den inte vara!
Jag lånade ett dylikt. Mycket bra och trevlig glugg.
Sedan upptäckte jag att det finns 135/2!
Så jag köpte en sån för drygt $200 på ebay.
Helt sjukt underbar optik.
EF 70-200 2,8 L IS USM och 1d MkIII kan gå och bada.
Dessutom fokuserar den exakt med den härliga mattskivan i A1.
Inte särskilt tung heller, 700 gram om jag inte minns fel.
Jag har som mål att jag enbart ska köpa objektiv med bländare f/2 eller större till mina FD-kameror
Nu har jag 28/2,8 (som ska bytas mot 24/1,4 eller 35/2) 50 1,4 och 135/2 samt 200/4 (men den har dispens tills jag hittar en 200 1,8 eller 300/2,8 för vettiga pengar, och sedan 200/4 får vara kvar för den är LITE smidigare)
apersson850
Aktiv medlem
Ja, som FDn kom det ett 135 mm f/2. Fanns inte när jag köpte mitt 135 mm.