Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ae-1 och EOS 3000

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Jah har nyligen fått ärva en Canon ae-1 ovh en eos 3000 av min bortgångne farfar.
Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror och kan berätta lite?
Jag beställde 3rullar färg och en svartvit rulle, tänkte att jag måste använda dem lite.

Mvh Gustav

Tja, Canon AE-1 var Canons populäraste spegelreflex när den introducerats 1976. Möjligen också världens mest populära ett tag. Den efterträdde EF (som jag själv har), men var lite mindre påkostad och mycket billigare att tillverka. Därför kunde den säljas till ett pris som gjorde den mycket populär.

Bländarautomatik (Canons käpphäst på den tiden), fungerar med alla finesser tillsammans med alla FD/FDn objektiv.

EOS 3000 var billighetsversionen av EOS i början på 2000-talet. Enklare utförande än den EOS 30 som jag själv har (känns igen...), men det som främst skiljer är att det inte finns lika många direktreglage för att snabbt ändra inställningar som det gör på en EOS 30. Inget som sådär specifikt hindrar någon viss sorts användning, bara gör det lite bökigare.
Ger autofokus med alla EF-objektiv, alltså det som fortfarande är gällande objektivserie för Canons spegelreflexkameror, även om de bytt ut filmen mot elektronisk bildsensor.

Med början i AE1/AE1 program och även A1 introducerade Canon kameror som hade samma mekaniska delar men som skilde sig i prestanda - AE1 hade slutarförval och AE1 program hade även programläge och A1 hade M A S P lägen vad jag minns. Man fick dessvärre ner kostnaden genom att tillverka även inre delar i plast som visat sig i att det har förekommit en del haverier vid slitage. AE1 serien var tillverkad i plast men hade en ytbeläggning i metall så att även de svarta modellerna då de nöttes skulle slitas ner till en metallyta - men detta var alltså kosmetisk metall. Då dessa släpptes var metall i chassi och yta ännu vanligt och det var antagligen därför man ville bibehålla illusionen.

Detta sagt erbjöd de mycket prestanda för pengarna. Andra tillverkare följde efter. T ex så gick Minolta från metallchassi och metallslutare i XD serien till plastchassi och plastytterskal med tygslutare i X700/500/300 som även de delade samma mekaniska delar men som skilde sig i prestanda - TTL blixt i de två första, programläge i X700 och A läge i de andra.

Nikon kom lite senare på samma bana. Men proffshusen hos Nikon och Canon har alltid haft tåligare komponenter även om T90 och EOS 1 hade plastskal.

AE-1 var en av de första "datorstyrda" kamerorna, dvs den har en mikroprocessor som används för rätt mycket av kamerans funktioner till skillnad från analog elektronik som äldre kameragenerationer hade (såvida de inte var helt mekaniska).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar