Annons

Canon A590 vs LG KU990 Viewty

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vill du få bra bilder så är det en vanlig kamera du ska välja, den kommer att slå mobilen med hästlängder speciellt inomhus. Mobiler är än så länge väldigt långt ifrån en vanlig kamera vad det gäller bildkvalitet.
 
Om kamera VS mobilkamera

Skall du köpa en mobil och vill ha en med bra still bildsmöjligheter så skall du INTE välja en LG KU990 Viewty. Jag har själv en sån. Kameran är mycket dålig på stillbilder.Men förhållandevis bra på videosekvenser.

LG har valt att ha en mycket stark komprimering på stillbilder. Dvs de trycks ihop för att så många som möjligt skall få plats i minnet. Det gör att de ser suddiga ut. (detaljer försvinner) Faktum är att min gamla mobil Ericsson K750i som "bara" har 2 Mpixel tar bilder som blir skarpare. Och tittar man på bildstorleken (filens storlek på minnet) så är LG's "5 Mpixel"-fil inte mycket större än Ericssons 2 MPixel. Värdelöst! Varför ha 5Mpixel när inte huvuddelen av bild infon ändå sparas? Finns heller ingen teknisk förklaring utan LG har helt enkelt strypt denna modell genom att stänga av de högre bildkvaliteterna (som finns i hårdvaran - bild processor ZORAN som sitter i kameran klarar 95% (JPEG) men LG har strypt till ca 60%)

Men som sagt vill man även kunna ta video sekvenser i 640*480 är den mycket bra. Förvånansvärt bra film egenskaper för en kameramobil.

Mobilen är okej. Jag står ut med den men skulle inte välja den igen. Kolla på andra modeller om du inte är väldigt intresserad av filmfunktionen.
MVH Fredrik

Jag undrar vilket är bästa att köpa om man vill bara ta kort vi olika tillfällen, men jag är ingen fotograf. Så kan någon svara om jag ska verkligen köpa en kamera eller en mobil med kamera, svara så fort ni kan.

här är information om de båda:

Mobil (LG KU990 Viewty):
http://www.gsmarena.com/lg_ku990_viewty-2070.php

Kamera (Canon A590):
http://www.canon.se/For_Home/Produc..._Camera/PowerShot/PowerShot_A590_IS/index.asp

sådär...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.