Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon A510 och autoläge vs manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Hej!

Har testat min Canon A510 både med manuella inställningar och autoläge. Manuella inställningar utlovas och visst, det finns men jag tycker inte att de manuella inställningarna innebär någon större skillnad i bildkvalité. Förväntade mig att man självfallet kunde få ut bättre bilder genom att ställa in manuellt men upplever det inte så. Är ganska ny på foto, kanske fel inställningar jag fokuserar på? Ex har jag testat olika skärpedjup dvs ändrat bländarvärdet men jag ser nästan ingen skillnad på stor resp liten bländare. Ska jag fortsätta experimentera eller ska jag konstatera att de manuella inställningarn finns där mest för syns skull? Någon som testat och har tips? /Missnöjd

Hejsan.
Jo, som du säger så går skärpedjupet i det närmaste obemärkt förbi med kompaktkameror... Inget att haka upp sig på.

Iövrigt har du ju MASP-lägen så visst tusan är den manuell...

De är inte där för syns skull.

Genom att själv exponera bildern kan man välja att
få en helt annan dynamik i bilderna. Automatiken vill gärna släta ut bilderna, så att inget blir för mörkt eller utfrätt.

Sen att köra i M innbär ju att man kan väl ljuskänslighet själv, vitbalans och färgmättnad tex.

Jag har en A95, titta i mitt album så ser du lite exempel vad man kan kräma ur den.

Duh.Det vet jag också. Har levt tmed helmanuell kamera i många år.

Det var trådstartaren jag bad beskriva hur hon menade hon fick bättre bildkvalitet då hon verkar ha missuppfattat det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar