Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 9950F - ny scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan P

Aktiv medlem
Läste idag att Canon kommer att lansera en ny flatbäddsscanner på Photokina - 9950F.

På pappret verkar den ha liknande prestanda som Epson 4870.

Det intressanta är att Canon bestämt sig för att ta bort deras enda renodlade filmscanner - FS4000 - från marknaden pga att 9950F ger ett bättre resultat (!)

Det skulle alltså vara första gången (?) en flatbäddsscanner ger lika bra (eller bättre) resultat på småbildsfilm än en filmscanner.

Skulle detta visa sig stämma borde den alltså även konkurrera ut renodlade filmscanners för mellanformat såsom Nikon LS-9000 och Minolta Multi pro.

Däremot har jag inte sett några siffror för högsta DMax.

Mer information:

http://www.photo-i.co.uk/News/Sept04/Canon scanner.htm

Det ska onekligen bli intressant att se tester på denna scanner.
 
Vill bara uppdatera att jag hittat information om att DMax är 3.8 (canons egna mätningar)

Alltså samma som på Epson 4870 och inte riktigt lika högt som på andra renodlade filmscannrar - exempelvis har Nikon LS 4000 DMax 4.2 och LS 5000 DMax 4.8

Det gör att jag ställer mig lite tveksam till att denna flatbäddsscanner verkligen skulle kunna konkurrera med filmscanners - men det får framtida tester utvisa :)
 
"Their confidence is backed up by a statement to photo-i from Nick Pankhurst "film scanning with the 9950F gives comparable, if not better quality than you would achieve with dedicated film scanners" and went on to say that the 9950F would now replace the FS4000."

Låter som säljarsnack. Jag har hört om oinsatta säljare som, till ingengörers stora förtret, lovat CD-kvalitet för ljudet med deras ej ännu färdiga IP-telefoni.

Anledningen att 9950F kan komma att ersätta FS4000 behöver väl nödvändigtvis inte vara att resultatet på scannad småbild blir bättre?

Jag är mycket skeptisk tills jag ser resultatet med egna ögon.

Sedan photo-i testade Dough Fischers filmhållare för 120 film och hävdat med bildexempel att den ger skarpare bilder än Epsons 4870's egna, så ger jag inte speciellt mycket för deras tester längre. Dessa resultat verkar omöjliga att reproducera (ja, jag har båda hållarna) såvida man inte lägger på lite oskarp mask med Dough Fischers hållare och inte Epsons egna eller skannar med emulsionen neråt med DF's hållar men inte med Epsons egna eller andra orättvisa sätt att jämföra. Notera dock att Dough Fischer själv inte hävdar att hans hållare skall ge skarpare resultat än med Epsons egna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.