Annons

Canon 85mm f/1.2 USM L II - fokusfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag läste artikeln om de 6 bästa porträttobjektiven (http://www.fotosidan.se/cldoc/58728.htm) och gick in på hemsidan som den refererade till. Där stod följande text och som jag inte riktigt förstår:

"Micro AF adjustment is vital with the 85mm f/1.2 as the professional Canon bodies only see f/2.8 as the virtual aperture of the lens, so AF focus is never better than f/2.8 accuracy.

Focus error wide open is the main reason it’s not an ideal £2640 investment (£1700 street price) for owners of sub-£1000 bodies such as the EOS 550D. It is a natural pair with professional bodies, especially full-frame 1Ds and 5D variants"

Konkret - vad betyder det är på svenska?

Mvh
Bosse

"Micro AF justering är viktigt med 85mm f / 1,2 eftersom professionella Canon kamerahus bara ser f/2.8 som den virtuella bländaröppning, så autofokus är aldrig bättre än f/2.8 noggrannhet.

Fokusfel vidöppet är det främsta skälet att det inte är en idealisk £ 2.640 investering (£ 1.700 gatupriset) för ägare av sub-£ 1.000 kamerahus som EOS 550D. Det är ett naturligt par med professionella hus, i synnerhet fullformat 1Ds och 5D varianter "

Alltså bör man kunna mikrojustera kamerahuset för att få perfekt fokus.
Vid f:1,2 är skärpedjupet extremt kort och AF-systemet är inte tillräckligt noggrant.

Fullformatshusen har bättre sökarskivor och det går då att fokusera objektivet manuellt.
Man kan även byta ut sökarskivorna till extramatta skivor som lämpar sig mycket bra för ljusstarka objektiv.
(Det går även att sätta perfekt fokus med liveview, även med de mindre och enklare husen)

Angående mattskivor:
Finns det mattskivor som är mer lämpade för manuell fokusering rent generellt, men som även fungerar bra vid AF?

Eller är det helt enkelt liveview som gäller?

Canon själva påstår att mätnoggrannheten aldrig är sämre än det aktuella fokusdjupet, och för f/2,8 och större bättre än så. Så det råder delade meningar om vad som gäller, bland användare och tillverkaren.

"Micro AF justering är viktigt med 85mm f / 1,2 eftersom professionella Canon kamerahus bara ser f/2.8 som den virtuella bländaröppning, så autofokus är aldrig bättre än f/2.8 noggrannhet.

Jag tror du tänker lite fel här då AF jobbar med oskärpecirklar som tolerans och då spelar det ingen roll om det är f/1.0 eller f/2.8.

Dom "känsligare" 2.8-AF-sensorerna är dessutom specade att arbeta från f/2.8 eller "öppnare".

Edit: Ser att Anders Person hann före, precis vad jag tänkte då jag klickade på "Spara" :))

Jag tror du tänker lite fel här då AF jobbar med oskärpecirklar som tolerans och då spelar det ingen roll om det är f/1.0 eller f/2.8.

Dom "känsligare" 2.8-AF-sensorerna är dessutom specade att arbeta från f/2.8 eller "öppnare".

Edit: Ser att Anders Person hann före, precis vad jag tänkte då jag klickade på "Spara" :))

He he, jag bara översatte texten.
De som har objektivet och en crop-kamera kanske har helt andra åsikter och erfarenheter än de som redovisas i artikeln.

Det kan vara så att objektivet behöver justeras ihop med kamerahuset för att kunna fokusera exakt på pricken.

(själv har jag två objektiv med f:1,4 i ljusstyrka och de har fungerat bra på lilla sensorn)
MVH J O

He he, jag bara översatte texten.
De som har objektivet och en crop-kamera kanske har helt andra åsikter och erfarenheter än de som redovisas i artikeln.

Det kan vara så att objektivet behöver justeras ihop med kamerahuset för att kunna fokusera exakt på pricken.

(själv har jag två objektiv med f:1,4 i ljusstyrka och de har fungerat bra på lilla sensorn)
MVH J O

Ok, missade att det var en översättning från någon annan som tänkt fel ;-)

AF Microjustering är ett tillfälligt "plåster" för ett specifikt fototillfälle och ska bort så snabbt som möjligt och därefter ska grejorna ska snabbt som möjligt skickas till serviceverkstad för injustering.

Alla kamerahus skall vara "nollade" och neutrala vad gäller AF. Först då kan man även justera in objektiven på verkstad...utan att behöva skicka in kameran igen.

Här kommer en intressant länk på hur AF arbetar i övrigt ...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=33116571
Notera att AF med 5.6-sensor även jobbar med objektiv med f/1.4 eller större bländaröppning.

Hej, och tack för era svar!

Vet inte om jag fattat det fel - men med min 5D Mark II ska det inte vara något problem?

Jag har själv detta objektiv men har bara haft det ett kort tag och inte provat så mycket ännu.
Tycker dock att det fungerar jättebra att köra AF fokus på 1,2 det lilla jag provat..... Så därför blev jag lite förvånad över att läsa att det inte skulle fungera utan att man Micro justerar det. Men min engelska är kanske inte var den borde.....

Har en bild som jag nyligen tog på min son och där bländaren var 1,2 (ISO 1000, 1/100) och med AF

http://bossefoto.se/wordpress/?p=457

Tycker att AF fungerade som den skulle här.

Tack än en gång.

//Bosse

ANNONS