Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D MkI eller 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

dede

Ny medlem
Står i valet och kvalet mellan en 7D Mk I för 6990:- eller en 70D för 8490:-
Kör en 450D idag som strular så tänkte börja uppgradera allt efterhand.

Fotograferar allt från natur till motorsport. Kommer antagligen bli ganska mycket barn framöver (nybliven tvillingpappa)

Har försökt läsa på så mycket som möjligt och det verkar ju som 70D har vissa bitar som den faktiskt är vassare på. Dock är det ju 1500:- i prisskillnad och frågan är om det är värt det.

I mitt tycket ger 70D ger bättre bildkvalitet än 7DMkI.

Det beror nog framför allt på att 7D har ett aggressivt lågpassfilter som smetar bort en del av detaljupplösningen. 70D har också bättre bildprocessor och påtagligt snabb och säker AF.

Även om antalet pixlar inte är avgörande så har 70D ändå 2 megapixlar extra av hög kvalitet.

Om priset är en stor faktor kan du även kika på 700D. Du mister en del funktionalitet jämfört med 70D men bildkvalitén är mycket bra och huset kostar runt 5 000 kr.

Om du inte har en massa Canon-objektiv kan det ju också vara läge att byta system helt. Nikon, Sony mfl har väldigt bra saker ute just nu.

Skall man inte filma så skulle jag valt 7D. Varför:
1. Bättre byggd
2. Billigare
3. I råformat är bildkvaliteten på stillbilder väldigt snarlikt
4. Bakre skrollhjulet på 70D är väldigt pilligt - på 7D är det rejält och det används en del
5. Bättre sökare

Håll båda i handen och skillnaden är större i handhavandet än man läser på pappret. 60D känns väldigt plastig och lite väl liten i mina händer, 7D är för mig avsevärt mycket skönare att hålla i och sköta reglage med.

Det som man bör vara medveten om till 70D fördel:
1. Bättre JPEG ur kameran, i synnerhet vid högre ISO
2. Har mindre bandning i skuggor, sannolikt på högre ISO även i råformat
3. Bättre val för filmning p g a bra film AF och modernare sensor och algoritmer
4. Bättre andrahandsvärde då nyare kamera sett i relation även till aktuellt nypris
5. Vinklingsbar TFT skärm (men sannolikt är den i 7D mindre ömtålig)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar