Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D mk II alt till Canon 5D mk III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar mycket natur/fåglar, idag har jag en Canon 5D mkIII. Bildkvaliten behöver man inte tveka om här!
Dock saknar jag snabbheten i autofokus samt framerate när jag fotar fågel.
Jag har sett bilder tagna här på FS med 7D mkII och sett fina resultat på relativt höga ISO (800-1000).
Finns det någon som har feedback på detta?

Tack på förhand!

Snabb

Själv har jag både 5DIII och 7DII. Tycker inte att sjuan är så mycket snabbare i AF än 5:an. Möjligen marginellt. Tror det beror mer på vilket objektiv man använder och om man använder extender. Jag tycker jag får fina bilder på 800 iso. Givetvis lite brus mot jämnfärgade ytor såsom himmel. Men allt sånt är ju lätt att få bort i efterhand. Upplever dock att 7DII har något lättare att sätta fokus vid extremt svåra förhållanden som flygande mindre fågel/längre avstånd mot vatten.

Om inte 5DIII räcker till för fågel skulle jag rekommendera en begagnad 1D Mark IV, går att få för en billig peng.

Om inte 5DIII räcker till för fågel skulle jag rekommendera en begagnad 1D Mark IV, går att få för en billig peng.

Jag har svårt att se vad 1D Mark IV har att ge jämfört med 7D Mark II. Det är nästan samma pris och 7D Mark II har bättre autofokus, särskilt när det skymmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar