Då är den saken bekräftad
Kanske jag då ska försöka att ta mig tillbaka åtminstone till någonstans i närheten av ämnet...
Vill man ha ett maffigt slutarljud så finns det knappast någontinng man kan göra åt de kameror man redan har, de låter som de låter. Man kan bara gå ut och skaffa någon annan kamera som är mera tilltalande i detta avseende. Dvs med vissa undantag för kameror med elektroniska slutare - på min gamla härliga Konica Minolta A200 kan jag välja på flera olika slutarljud - klassist SLR/DSLR-slutarljud, legendariskt Leica CL-ljud eller dödstyst.
Vill du ha ett ordentligt KAA-KLOOONK så är det enklast och billigast att leta rätt på någon lite större gammal traditionell analog SLR-kamera där spegeldämpmaterialet vittrat bort genom tidens tand.. Helst med en motordrive också. Då har du nivån... Men inte riktigt maskingevärshastighet. Vill du ha detta så är det billigast att skaffa en Sony A77 eller A77 II som öser iväg 12 bild/sek (de är dock, lyckligtvis, inte alls lika högljudda som maskingevär). Eller en Canon 1D X ifall du har mer stålar än vad du vet vad du ska göra med. Nikon D4s håller inte riktigt måttet.
Den kommer ju upp i "bara" i 11 bild/sek...
Det verkar som att Canon-gubbsen inte riktigt har öron för vilka slutarljud som låter "löjliga" ...
Såg en tråd här för några år sedan där en användare klagade just på Canon-kamerornas mesiga slutarljud. Man vill ju inte att det ska låta "fjutt"!
Hon hade lyssnat på några Canon 550D, 600D, 650D kameror har jag för mig, och tyckte att det lät som om man trampade en mus på svansen, ifall jag minns henne rätt...
Edit: Hittade länken till tråden jag nämnde ovan. Två sidor, ganska kul, trots att jag själv skrivit ett par inlägg i den...
Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Canon - kameror , objektiv, tillbehör > Klickljud?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148674