Annons

Canon 7D, hur fota 8 bps med vald exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Först och främst, jag fotar hästhoppning. Ett hopp tar en sekund och det är extremt viktigt att fånga "rätt läge". Därav måste jag ha 8bps. Och det var därför jag valde att köpa en Canon 7D.

Seriebildstagningsfrekvensen sjunker när man fotar i dåligt ljus. Det beror tydligen på den nya fantastiska ljusmätningen. Variationen är rätt stor. Detta trots att programratten står på M.

Så jag har kommit fram till att jag bör använda AF-ON för att för-fokusera och AE-lås för att låsa exponeringen.

Om jag vill ha f/2.8 och 1/400 hur ska jag göra då? Köra Tv och sikta på något mörkt som ger lägsta möjliga bländare (2.8)?

AE-lås har ju ingen funktion inte i M-läget så jag kan inte överrida ljusmätningen.

Det jobbiga är ju att jag måste göra om proceduren för nästa hopp/hinder.

Finns det något bättre sätt att jobba på?
 
Nä, åtminstone inte idag. Man kunde ju hoppas att Canon tar förnuftet till fånga och ändrar på ljusmätandet, så att den inte behöver uppdateras mellan tagningarna när man kör i läge M.
Men nu är det låsning (AE-lås) som gäller. Annars är en 40D snabbare i ett sånt här läge, utan att vara dyrare.
 
Lära dig grunderna!

Först och främst, jag fotar hästhoppning. Ett hopp tar en sekund och det är extremt viktigt att fånga "rätt läge". Därav måste jag ha 8bps. Och det var därför jag valde att köpa en Canon 7D.

Seriebildstagningsfrekvensen sjunker när man fotar i dåligt ljus. Det beror tydligen på den nya fantastiska ljusmätningen. Variationen är rätt stor. Detta trots att programratten står på M.

Så jag har kommit fram till att jag bör använda AF-ON för att för-fokusera och AE-lås för att låsa exponeringen.

Om jag vill ha f/2.8 och 1/400 hur ska jag göra då? Köra Tv och sikta på något mörkt som ger lägsta möjliga bländare (2.8)?

AE-lås har ju ingen funktion inte i M-läget så jag kan inte överrida ljusmätningen.

Det jobbiga är ju att jag måste göra om proceduren för nästa hopp/hinder.

Finns det något bättre sätt att jobba på?

Du bör lära dig grunderna inom fotografering. Om du ska fota t.ex en häst som hoppar över ett hinder (med maximalt antal bilder/sek.) så fotar du med manuell exponering. Du ställer in en snabb slutartid och ett bländarvärde (som du tror räcker till för tillräckligt skärpedjup) genom att i förväg rikta kameran (med spotmätning) mot en neutralgrå yta i närheten av hindret. Sedan använder du tiden och bländaren i läge M och fotograferar i RAW-format (för att i efterhand kunna korrigera med maximalt resultata). På så sätt kan du uppnå snabbaste b/s och samtidigt få en någorlunda rätt exponering. I efterhand kan du justera för hästarnas färg och eventuella skuggeffekter. Använd gärna ditt prógram DPP som du fick på skivan och där du kan skicka bilden vidare till andra bildprogram för slutjustering och storlekssättning/skärpning, Tänk även på att det finns 4 olika lägen att välja bland när det gäller om kameran ska prioritera skärpa eller snabbhet (CF-funktioner) samt ett antal andra inställningar som påverkar snabbheten (läs manual noggrannt)

PS Ursäkta om jag var övertydlig. Svårt att veta om du var nybörjare eller inte.
 
Det finns också en funktion för brusreducering vid höga ISO, se till att den är av (den gör kamerans fps långsammare annars). Och som redan sagts, ta bara RAW när fps är A&O, RAW+JPG kräver även det processorkraft och saggar också ner redan efter några bilder.
 
Du bör läsa på innan du svarar!

Du bör lära dig grunderna inom fotografering. Om du ska fota t.ex en häst som hoppar över ett hinder (med maximalt antal bilder/sek.) så fotar du med manuell exponering. Du ställer in en snabb slutartid och ett bländarvärde (som du tror räcker till för tillräckligt skärpedjup) genom att i förväg rikta kameran (med spotmätning) mot en neutralgrå yta i närheten av hindret. Sedan använder du tiden och bländaren i läge M och fotograferar i RAW-format (för att i efterhand kunna korrigera med maximalt resultata). På så sätt kan du uppnå snabbaste b/s och samtidigt få en någorlunda rätt exponering. I efterhand kan du justera för hästarnas färg och eventuella skuggeffekter. Använd gärna ditt prógram DPP som du fick på skivan och där du kan skicka bilden vidare till andra bildprogram för slutjustering och storlekssättning/skärpning, Tänk även på att det finns 4 olika lägen att välja bland när det gäller om kameran ska prioritera skärpa eller snabbhet (CF-funktioner) samt ett antal andra inställningar som påverkar snabbheten (läs manual noggrannt)

PS Ursäkta om jag var övertydlig. Svårt att veta om du var nybörjare eller inte.

Jag är inte direkt nybörjare men inte proffs heller.

Förlåt om min ton blir sur nu men jag påpekade i mitt första inlägg att ÄVEN om man fotar i M-läge så gör 7D:ns ljusmättning att frekvensen på seriebildstagningen sjunker. Jag fotar alltid med M d.v.s ställer bländare och slutartid manuellt.

Det ENDA sättet att överrida ljusmätningen är att fota i Av eller Tv och trycka in * (asterisk, eller AE-lås). Det funkar inte i M-läget.

RAW eller JPG har inget med saken att göra.

Det är Canon EOS 7D vi pratar om, inte 1D, 1Ds eller 5D eller någon av Nikons kameror utan Canon EOS 7D.
 
I CFn har du möjlighet att laborera med olika inställningar för bl a utlösare och *. Dessutom finns en möjlighet att ställa in prioritet för seriebildstagning; bibehållen hastighet eller skärpeföljning.
 
RAW eller JPG har inget med saken att göra.


Är du säker? Min 7D blir långsammare efter ca 5-bilder ifall jag tar JPG+RAW. Med bara RAW kommer den fota i full hastighet upp runt 15 bilder. Minns inte exakt, men ungefär där. Med bara JPG fortsätter den länge.

Men ok väljer du antingen eller märker du inte skillnaden, det är när man vill ha båda....
 
Är du säker? Min 7D blir långsammare efter ca 5-bilder ifall jag tar JPG+RAW. Med bara RAW kommer den fota i full hastighet upp runt 15 bilder. Minns inte exakt, men ungefär där. Med bara JPG fortsätter den länge.

Men ok väljer du antingen eller märker du inte skillnaden, det är när man vill ha båda....

Hastigheten på 8 b/s beror ju hur snabbt man fyller bufftertern. 16 RAW filer på ca 25 MB/st är max!
Sen om man tar RAW + JPG så sjunker självfallet hastigheten!

bara JPG kan man förtsätta i oändlighet ;)

/Stefan
 
Hastigheten på 8 b/s beror ju hur snabbt man fyller bufftertern. 16 RAW filer på ca 25 MB/st är max!
Sen om man tar RAW + JPG så sjunker självfallet hastigheten!

bara JPG kan man förtsätta i oändlighet ;)

/Stefan

Yes I know, men kanske inte trådskaparen. Vi vet fortfarande inte om han fotar RAW+JPG eller bara endera. Det är lätt att missa ett och annat faktum eftersom kameran har så många möjligheter... tycker jag iaf :)
 
Yes I know, men kanske inte trådskaparen. Vi vet fortfarande inte om han fotar RAW+JPG eller bara endera. Det är lätt att missa ett och annat faktum eftersom kameran har så många möjligheter... tycker jag iaf :)

Jag fotar i JPG och enligt kameran har jag en buffert på 63 bilder.
 
Stefan, jag kan trösta dig med att det inte är du som inte begriper det här. Det är alla de andra som inte känner till 7D tillräckligt, men trodde sig kunna tillföra något ändå.

Det finns ingenting på en 7D som sänker bildfrekvensen så drastiskt som svagt ljus. När man kommer under en viss nivå sjunker 8 biler/s ner till ungefär hälften. Detta beror alltså på att ljusmätningssystemet iFCL alltid mäter fokus med alla fokuspunkter, mellan varje bild, även om man kör med manuellt fokusering. Detta fokusmätande tar längre tid i dåligt ljus.
Trycker man då inte knappen *, för exponeringslås, inser kameran att det är meningslöst att mäta ljuset mellan varje bild, så då går det lika fort som vanligt. Tyvärr var det någon Japan som inte insåg att detsamma skulle kunna gälla i läge M. Man behöver knappast uppdatera exponeringsmätningen mellan varje bild där heller, men det gör kameran, och därför är det som det är.
Det hjälper inte att hålla * intryckt i manuellt läge heller, Det påverkar bara vilken variabel man ställer in med främre hjulet.

Detta har alltså ingenting att göra med de inställningar som påverkar hur länge man kan köra med full fart (exempelvis RAW+JPEG) eller hur snabbt kameran verkligen tar bilderna (exempelvis prioriteringar av avtryck kontra fokusering vid AI Servo AF). Det sistnämnda påverkar hastigheten, men inte alls lika mycket.
 
Jag gjorde en del tester innan jag skrev det första inlägget.

Att koppla om från AF till MF ökade frekvensen märkbart. Men fortfarande om jag riktade kameran mot ett mörkt område så sjönk frekvens. Och det trots att jag använde M och en slutartid på 1/1000.

Om jag däremot satte kameran i Av-läge och låste exponering med AE-lås tillsammans med MF så rasslade det på i full fart.
 
Det kommer nog en ny firmware - Canon verkar ha skärpt sig och uppdaterar buggig firmware även till äldre hus numera - så det kommer nog en fix på detta som uppenbarligen är en tankevurpa snarare än något annat.
 
Men fortfarande om jag riktade kameran mot ett mörkt område så sjönk frekvens. Och det trots att jag använde M och en slutartid på 1/1000.
Just det. Inte hade det hjälpt om du ändrat tiden till 1/8000 heller. Bilderna hade blivit mörkare, bara.

För att fundera ut hur bilden ska exponeras utför iFCL både mätning av ljusintensitet, färg och fokusläge (för samtliga 19 punkter) inför varje bild. Egentligen hade detta behövts enbart när man använder exponeringsautomatik i kombination med evaluerande mätning och inte har låst exponeringen, men Canons konstruktörer valde att låta samma princip gälla i nästan alla fall.

Tanken med att alltid mäta fokusläget för alla punkter är att om punkter som fotografen inte använder för autofokus ändå är i fokus, eller i alla fall bra nära, då är förmodligen något som är viktigt i motivet placerat under dessa punkter, så de ska påverka den evaluerande ljusmätningen mer än punkter som täcker motivdelar som befinner sig långt framför eller bakom skärpeplanet. Inte så tokigt tänkt, måhända, men det ger nackdelen att det tar lång tid att mäta ljuset när det är dåligt med detta ljus, då AF-sensorn behöver längre tid på sig för att samla tillräckligt med ljus för att kunna avgöra fokusläget.

Det är därför det inte hjälper med att ändra inställningar som brusreducering, RAW-filer eller liknande. Det hjälper heller inte att ställa om till MF, då AF-mätningen görs i alla fall. Det är inte i de inställningarna problemet ligger.
 
Stefan, jag kan trösta dig med att det inte är du som inte begriper det här. Det är alla de andra som inte känner till 7D tillräckligt, men trodde sig kunna tillföra något ändå.

Det finns ingenting på en 7D som sänker bildfrekvensen så drastiskt som svagt ljus. När man kommer under en viss nivå sjunker 8 biler/s ner till ungefär hälften.

Okej okej. Jag brukar inte märka ord men han kunde faktiskt haft kameran på JPG+RAW och då sjunker hastigheten efter ca 5 bilder till kanske hälften.

Men eftersom du - till skillnad mot oss andra - känner din kamera tillräckligt väl ska du få en nöt att knäcka. Varför ökar fps här, då kameran ställs om från endast RAW till JPG+RAW? (!)

Vet att du är ovanligt välinformerad, men detta kräver nog lite extra att förstå (?). Fråga gärna om övriga inställningar (du får en giveaway: high ISO noice reduction är avstängd). Se i övrigt text i denna spännande långfredagsbild:
 

Bilagor

  • IMG_2227.jpg
    IMG_2227.jpg
    74.1 KB · Visningar: 215
Senast ändrad:
Med de inställningarna innebär det ljusnivåer som betyder att kameran saktar in, vanligtvis. Fast det gör den ju till viss del redan på grund av 1/5 sekund.
Fast min saktar in lika mycket, oavsett om det är RAW eller JPEG.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar