Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D eller gamla 5D mk I?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Hej!

Dags för nytt köp. Har försökt läst på om skillnaderna mellan FF och APS kameror men blir inte riktigt klok på det. Killen i denna annons blocket.se/stockholm/Canon_EOS_5d är tydlig med om vad som är bäst. Men.. är det så för mig med mina förutsättningar och förväntningar?

Just nu har jag en 500D, men i fjol hade jag turen att få långtidslåna en 7D som jag tog ca 6000 exponeringar med och jag gillade den verkligen. Använde den med dessa objektiv; Tele och Fisheye som jag har kvar och tänker fortsätta använda, då jag inte har råd att uppgradera både hus och gluggar. Alltså inga riktiga kvallitégluggar. Kommer objektiven dra ner 5D-kameran så det är bättre för mig med 7D-kameran?

Det jag ser mest fram emot att fota är actionbilder, gärna i snö och smutsiga miljöer, det vet jag att 7D-kameran klarar av.. Klarar den gamla 5D-kameran av det lika bra, eller bättre?

Petter

Hej!

Dags för nytt köp. Har försökt läst på om skillnaderna mellan FF och APS kameror men blir inte riktigt klok på det. Killen i denna annons blocket.se/stockholm/Canon_EOS_5d är tydlig med om vad som är bäst. Men.. är det så för mig med mina förutsättningar och förväntningar?

Just nu har jag en 500D, men i fjol hade jag turen att få långtidslåna en 7D som jag tog ca 6000 exponeringar med och jag gillade den verkligen. Använde den med dessa objektiv; Tele och Fisheye som jag har kvar och tänker fortsätta använda, då jag inte har råd att uppgradera både hus och gluggar. Alltså inga riktiga kvallitégluggar. Kommer objektiven dra ner 5D-kameran så det är bättre för mig med 7D-kameran?

Det jag ser mest fram emot att fota är actionbilder, gärna i snö och smutsiga miljöer, det vet jag att 7D-kameran klarar av.. Klarar den gamla 5D-kameran av det lika bra, eller bättre?

Petter

Jag har båda och de fyller olika syften för mig. Det finns inget i ditt inlägg som tyder på att du skulle bli nöjd med en 5D (som har bra bildkvalitet men i övrigt är en ganska omodern kamera).

Ditt tele passar inte på 5D, och 7D är oändligt mycket bättre på action. Dessutom har du ju redan testat en 7D och varit nöjd med den. Kör på den du!

Jag har haft gamla 5d, har den nya och en 7d (hade en 40d också innan)
Jag håller med ovanstående talare, som du beskriver det ska du tveklöst ha en 7d.
Den gamla 5d:n har ärligt talat en usel autofokus för allt som rör sig fortare än en gammal hund som haltar fram. Hade du däremot sagt att du bara gillade att fota porträtt hade jag kanske sagt annorlunda. Men som sagt. Jag håller tveklöst på 7d:n.

Tack så mycket! Det var väl det jag misstänkte, vilken lurendrejjare där... Toppen, då får jag äntligen köpa mig en egen 7D, utan ångest över felval.

Petter

Tack så mycket! Det var väl det jag misstänkte, vilken lurendrejjare där... Toppen, då får jag äntligen köpa mig en egen 7D, utan ångest över felval.

Petter

Det är inget i annonstexten som är fel. Bildkvaliteten är bättre på 5D än på 7D.
Det som är fel är att påstå att 5D är en dålig omodern kamera.
Bara för att det finns bilar som gör 220 km per timme så betyder det inte att en som bara gör 180 är dålig.
Jag har nyligen börjat använda 40 år gamla objektiv på min nya digitalkamera och konstaterar att framstegen är relativt små på denna tid.
När jag var liten på 50-talet skrek reklamen för tvättmedel ut att varje ny upplaga tvättar vitare än än den förra och än alla andra. Så håller det på fortfarande. Om reklamen var sann så skulle dåtidens vittvätt ha varit svart.
Med detta vill jag säga att reklamen och alla besserwissrar på FS och andra forum förstärker eventuella skillnader till den grad att det blir rena lögner.
I en sansad debatt så är det faktiskt fortfarande fotografens kunskap och känsla som avgör om bilden blir tagen eller inte.

Har någon gjort det då? Jag påstod att relativt sett har den en usel autofokus. Och det står jag för. Observera relativt, det går ju självklart att använda den, men i jämförelse med XXd serien och 7d så är den inte bra.
I övrigt har du helt rätt i ditt inlägg. Som jag antydde så hade jag rekommenderat 5d:n om det var stilla porträtt trådskaparen ville fota.

Har någon gjort det då? Jag påstod att relativt sett har den en usel autofokus. Och det står jag för. Observera relativt, det går ju självklart att använda den, men i jämförelse med XXd serien och 7d så är den inte bra.
I övrigt har du helt rätt i ditt inlägg. Som jag antydde så hade jag rekommenderat 5d:n om det var stilla porträtt trådskaparen ville fota.

Det du skrev om jämförelsen med XXD-serien stämmer inte med vad jag har läst från folk som äger både t.ex. 40D och 5D. Flera har sagt att bortsett från att 5D inte kan ta lika många bilder per sekund och är allmänt lite långsammare så har den lika bra AF. Man måste dock som alltid sätta sig in i vilken AF-metod som är bäst för den typ av motiv man ska ta, t.ex. aktivera de dolda fokuspunkterna för tracking.

Detta sagt rekommenderar jag ändå 7D til trådskaparen, särskilt som du har testat och gillar den.

Det du skrev om jämförelsen med XXd-serien stämmer inte med mina egna erfarenheter och mycket jag har läst från folk som äger t.ex. 40D och 5D. Flera har sagt att bortsett från att 5D inte kan ta lika många bilder per sekund så har den lika bra AF. Man måste dock som alltid sätta sig in i vilket AF-metod som är bäst för den typ av motiv man ska ta, t.ex. aktivera de dolda fokuspunkterna för tracking (AI Servo mode).

Över min döda kropp säger jag då :) Och jag är väl förtrogen med olika AF metoder.
Min nuvarande 5d Mark II är avsevärt bättre än min gamla 5d MarkI:a, men den är inte heller lika bra som min 40d jag hade innan.
Men självklart får det stå för dom då :)

Edit På stillastående mål i normalt ljus så märks ingen skillnad. Men lägg på lite mörker och lite rörelse så märker man STOR skillnad.... :)

Över min döda kropp säger jag då :) Och jag är väl förtrogen med olika AF metoder.
Min nuvarande 5d Mark II är avsevärt bättre än min gamla 5d MarkI:a, men den är inte heller lika bra som min 40d jag hade innan.
Men självklart får det stå för dom då :)

Jag har inte testat nån XXD själv, så jag tänker inte bråka med dig - det var bara ditt ordval "usel" som jag tyckte var överdrivet. :) Det jag skrev om i förra inlägget gällde f.ö. sportfoto - inte stillastående motiv.

Som synes i förra inlägget rekommenderar jag trots detta 7D till trådskaparen.

Jag har inte testat nån XXD själv, så jag tänker inte bråka med dig - det var bara ditt ordval "usel" som jag tyckte var minst sagt överdrivet. :) Som synes i förra inlägget rekommenderar jag trots allt 7D till trådskaparen.

Men för rörliga mål tycker jag faktiskt den är usel i jämförelse med en XXd kamera :)
Jag fotar tex en del hundar, och står dom inte still så får jag inte ens en tredjedel så många skarpa bilder med 5d. Men NÄR man får till det med en 5d så slår den det mesta i bildväg, så det är alltid en kompromiss :)
Men ok, jag gillar starka ord, så jag får väl mildra mitt "uselt" till inte lika bra då :)))

Jag påstod att 5D är en ganska omodern kamera. Jag ber om ursäkt om det var förvirrande, men det jag menade var att kameran saknar en hel del funktioner som kommit upp under de senaste fem åren, vilket kan göra att den känns lite gammal. Exempel:

- Det finns ingen liveview
- Det finns ingen automatisk sensorrengöring
- Det finns ingen mikrojustering av objektiv
- Det finns "bara" ett C-läge
- Man kan inte sätta ihop en skräddarsydd meny, och menyn är överlag lite mindre användarvänlig
- Bildhanteringen saknar vissa funktioner (t. ex. att klicka i och radera flera bilder på en gång).
- LCDn är ganska dålig i jämförelse med nyare kameror
- Den har bara riktig ISO upp till 1600 (även om prestandan där är riktigt bra) och man kan inte ställa in kameran att bara välja "hela" ISO-steg (dvs 100, 200, 400 etc.)
- Det finns ingen Auto-ISO

Det här är funktioner som alla finns på 7D. Jag har båda och i jämförelse känns 5D omodern. Bildkvaliteten är dock en annan femma, den är skitbra och jag använder kameran mycket, trots att jag har en 7D.

Petter

Nej, inte är han en lurendrejare - sensorn är fortfarande bättre i 5D mkI gentemot 7D i flera aspekter (dock beror detta främst på att den är större), men 7D är tveklöst en bättre kamera som gör dig nöjdare än en gammal 5D. Vet du inte varför du vill ha en gammal 5D så vill du inte ha en :)

5D är en bra kamera för stilla motiv eller rörliga sådana om man håller motivet i bildens mitt. Autofokussystem är väldigt likt det i min gamla Nikon D200 innan jag gick över till Canon och fokuspunkterna utanför mitten som bara är linjesensorer fungerar dåligt i sämre ljus.

För den sortens fotografering trådskaparen avser är 7D ett mycket bättre val.

Däremot för naturfoto och porträtt ger den större 5D sensorn med rätt optik möjlighet till bilder som slår vilken cropkamera som helst idag - beroende förstås på komposition och effekten man vill uppnå. Men återigen, för action är 7D ett bättre val.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto