Annons

Canon 7D allt 1Ds Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Har planer på att köpa en begagnad Canonkamera, valet står mellan rubricerade.

Tacksam för tipps och synpunkter, även på ev någon ytterligare inom samma prisklass.

Lennart

1Ds Mark II är stor, tung och har en dålig skärm. Räkna inte heller med att betterierna är i toppskick. Originalbatterier är dyra, men det finns piratbatterier som fungerar bra. Batteritekniken i dessa batterier är inte så high tech.

7D är en modernare, lättare och snabbare kamera.

Det främsta anledningen till att 1Ds är att man vill använda objektiv anpassade för småbildsformatet fullt ut, exempelvis vissa vidvinklar som TS-E 24/3,5. På andra hållet ger 7D mer teleeffekt och möjlighet att använda EF-S-objektiv som skarpa EF-S 17-55/2,8 IS

I det mesta är 7D ett bättre val. En smidigare kamera att leva med.

Är intresset porträtt med kort skärpedjup eller om man sitter med några bra L objektiv eller fasta brännvidder som gör sig bättre på FF är 1DsII bättre. 1DsII presterar sannolikt även bättre på sport i bra ljus p g a mer avancerad AF men då ljuset tryter har den t o m kanske sämre egenskaper än 7D MEN det är möjligt att en modern råkonverterare kan göra mycket bättre brusreducering än de som fanns då kameran var ny. Tänk på att, f u frågor om livslängd p g a gamla batterier, så håller inte dessa NiMH batterier laddningen i lådan. Ligger kameran någon vecka eller två räkna med att de måste laddas innan användning. De bör då laddas helt då NiMH batterier har minne och ofullständig laddning ger mindre kapacitet nästa gång. 1DsII fungerar bättre med handskar och har bättre sökare.

För allmän fotografering är 7D ett bättre val.

1DsII presterar sannolikt även bättre på sport i bra ljus p g a mer avancerad AF.

1Ds Mark II må ha en bra och förhållandevis avancerad AF men den har en ganska kass buffert (och ingen vidare fräsig seriettagning) vilket i praktiken gör den generellt svag inom sport.

Är det så att man är sugen på att testa 1D serien till överkomligt pris och inte göra avkall på snabbhet så finns ju alltid 1D Mark III som hamnar nånstans mitt emellan 1Ds Mark II och 7D. Och den tycks dyka upp med jämna mellanrum bland annonserna.

Har haft 1D mkII (utan s) och 7D.
Menysystemet på 1D mkII är allt annat än bra.

På högre ISO är 7D klart bättre.

Men viktigast av allt.
Canon erbjuder ingen som helst service på 1Ds mkII.
Den är för gammal för det.

Däremot så kommer Canon att erbjuda service på 7D i minst 7 år till.
(Regeln är att en kamera som omfattas av CPS-programmet. Fortsätter att ingå i programmet 7 år efter att den utgått ur sortimentet. Därefter upphör servicen på den).

Nu finns det ju en del som talar för en uppföljare till 7D inom kort.
Så jag skulle personligen vänta med ett beslut tills Photokina.
För att se vad som lanseras där.

Jag instämmer i mycket som skrivits. Däremot har jag inga problem med menysystemet i 1DsII. Den bör användas till råformat (JPEG klämmer verkligen inte ut mycket ur kameran) och då räcker väl direktknapparna för allt f u formattering och sensorrengöring? När skall man in i menyerna? I varje fall jag bytte inte AF känslighet och annat något vidare ofta och customfunktionerna ställde jag in någon gång eller två. Men som jag sagt, 1DsII är en nischad kamera idag.

Hej Lennart

En nyfiken fråga - varför har du landat i att välja mellan just desa två? De känns för mig inte som uppenbara ersättare till varandra.

Frdrik

Själv köpte jag en 1DS Mark I för knappt ett år sedan som jag är mycket nöjd med. Fantastisk sökare och AF, använder mest en normal. Stor och tung, kass skärm (man kan kolla histogrammen)! Känns som om man kör lite analogt :) Fantastiskt mycket värde för lite pengar! Den behåller jag, skulle dock gärna också vilja ha en 7D för att få lite mer räckvidd med t ex det nya Tamronobjektivet 150-600.

canon 40d

Hej Lennart

En nyfiken fråga - varför har du landat i att välja mellan just desa två? De känns för mig inte som uppenbara ersättare till varandra.

Frdrik

jag har läst om ett antal Canonkameror, har canonobjektiv och Canon 50d med problem men är öppen för andra i samma prisklass

Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar