Annons

Canon 70D pixelfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Gussen

Ny medlem
Hej FS,

Har precis fått min 70D och efter ett par exponeringar fann jag ett par vita pixlar!. (Som då inte tillhörde bilden.) Efter lite letande på nätet fann jag att man kunde testa bilderna mot eventuella pixelfel, gjorde testerna som beskrevs, genom att ha lång slutartid/ och fota med skyddet på i mörker och olika ISO etc. Och redan vid ISO 100 hittade den 10st varma pixlar, varav 4 st var synliga med blotta ögat.

Nu är det så att jag är en helt nybörjare inom området och undrar om detta är något man bara ska acceptera? eller är det läge att skicka in kameran på reklamation?

//Niklas

Det brukar finnas en gräns för vad som man får acceptera, innan det går att reklamera med garantianspråk. Min magkänsla är att det är mer än vad du har som anses som normalt.
Eftersom alla sensorer har heta pixlar brukar det finnas någon funktion för att ta bort dem automatiskt, men jag vet inte om det går att göra på din kamera också. Prova en manuell sensorrengöring. Du behöver inte rengöra något, bara låtsas göra det, och se om den proceduren inkluderar att minnas och släcka heta pixlar.

Det brukar finnas en gräns för vad som man får acceptera, innan det går att reklamera med garantianspråk. Min magkänsla är att det är mer än vad du har som anses som normalt.
Eftersom alla sensorer har heta pixlar brukar det finnas någon funktion för att ta bort dem automatiskt, men jag vet inte om det går att göra på din kamera också. Prova en manuell sensorrengöring. Du behöver inte rengöra något, bara låtsas göra det, och se om den proceduren inkluderar att minnas och släcka heta pixlar.

Provade att göra ett par manuell sensorrengöringar, i ca 1 min vardera. Men fick tyvärr samma resultat. Dom defekta pixlarna finns kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar