Annons

Canon 70D eller Sony A77II?

Produkter
(logga in för att koppla)

fsk

Avslutat medlemskap
Jag hoppas snart uppgradera från 500d och var inne på 70d men är nu osäker.

den skall främst vara till fågel och djur foto så snabb sekvens är ett måste. 500d har 3b/s...
jag är inte intresserad av 7d II pga över min budget.

kan tänka mig att gå över till sony och A77II eftersom den har fler funktioner som jag vill ha, fler pixlar, 3d, 12b/s etc men faller på när det gäller objektiven:

jag har sigma 150-500 och är nöjd med det, men sigma 150-600 C finns inte till sony?!

och tamron 150-600 har inget IS till sony?? men för samma pris!

så min andra fråga är har någon sony + tamron 150-600, hur fungerar det med kamerans IS istället för objektivets?

I sony kamerorna sitter stabiliseringen i kameran så man har den funktionen med alla objektiv. Har själv en A77'2 och hade A77 innan. Klart bättre kamera A77'2 jämfört mot "gamla a77", snällare brus osv. Är mycket nöjd med min A77'2!

mvh jens

den skall främst vara till fågel och djur foto så snabb sekvens är ett måste. 500d har 3b/s...

kan tänka mig att gå över till sony och A77II eftersom den har fler funktioner som jag vill ha, fler pixlar, 3d, 12b/s etc men faller på när det gäller objektiven:

jag har sigma 150-500 och är nöjd med det, men sigma 150-600 C finns inte till sony?!

så min andra fråga är har någon sony + tamron 150-600, hur fungerar det med kamerans IS istället för objektivets?

Jag skulle i så fall titta på en a6000. Med risk för att bli halshuggen av Sony folk skulle jag pāsta att A7Ii inte är lika pigg när det gäller AF för rörliga motiv. Har själv 7D II , 70D och tjejen har A77II. Av dessa skulle jag villja påsta att Canon är bättre på att fånga vår treåriga son. Vi har dock inga långa tele till Sony huset så fågel har jag inte testat men skulle tro att 7DII är betydligt bättre på den typen av motiv. För fågel skulle jag även villja påsta att Canons mindre sensor är en fördel för andra motiv är dock Sony huset och FF sensorn helt underbar.

A6000 är ju långt sämre än A77'2 på allt utom inköpspris. Autofocus systemet är toksnabbt på A77'2 och missar väldigt sällan.

mvh jens

A6000 är ju långt sämre än A77'2 på allt utom inköpspris. Autofocus systemet är toksnabbt på A77'2 och missar väldigt sällan.

mvh jens

Vilket objektiv kör du för flygande fågel? Jag har testat báde 300-400 mm med adapter och det funkar helt ärligt jätte dåligt på snabbare människor och djur. Testade motorcross men medan báde 5D II och 7D II kalarade av det galant så hade A7 II stora problem. Har du någon updaterad FW eller andra tips?

Vilket objektiv kör du för flygande fågel? Jag har testat báde 300-400 mm med adapter och det funkar helt ärligt jätte dåligt på snabbare människor och djur. Testade motorcross men medan báde 5D II och 7D II kalarade av det galant så hade A7 II stora problem. Har du någon updaterad FW eller andra tips?

Tror dom undra över A77 II inte A7 II det är stor skillnad!

Jag har A77'2, ej A7. Det är mer "stillbild" över A7 än vad A77'2 som är klart snabbare.. Oftast brukar adapter ge klart långsammare autofocus på de flesta kameror.

Mvh jens

(...) så min andra fråga är har någon sony + tamron 150-600, hur fungerar det med kamerans IS istället för objektivets?

Jag har Sony a57 och Tamron 200-500 och den kombinationen fungerar alldeles utmärkt ihop vad beträffar stabilisering. Uppskattar verkligen stabilisering i huset eftersom det gör att alla mina fina gamla minoltaobjektiv blir stabiliserade.

Är väldigt sugen på en a77ii själv, den verkar vara en mycket bra kamera. Funderar starkt på att slå till innan sista januari så att man kan utnyttja cashbacken på 900 kronor.

Jag har Sony a57 och Tamron 200-500 och den kombinationen fungerar alldeles utmärkt ihop vad beträffar stabilisering. Uppskattar verkligen stabilisering i huset eftersom det gör att alla mina fina gamla minoltaobjektiv blir stabiliserade.

Är väldigt sugen på en a77ii själv, den verkar vara en mycket bra kamera. Funderar starkt på att slå till innan sista januari så att man kan utnyttja cashbacken på 900 kronor.

Låter som en alldeles ypperlig uppgradering! Speciellt då du redan har div objektiv som passar!

Mvh jens

A77II ger mycket kamera för pengarna. Köpte den med ett Tamron 150-600 för ca ett år sedan när jag efter långt uppehåll återupptog fågelfotografering. Combon fungerar utmärkt med snabb autofokus och den snabba bildtagningen når inte ens 7DII upp i trots det dubbla priset. Chansen att sätta småfågeln med den perfekta vinghållningen ökar givetvis men det blir en jäddra massa bilder att vaska igenom :). Bildstabilseringen i A77II fungerar utmärkt. Löjligt av Tamron att ta samma pris för sitt objektiv utan stabilisering! Trevligt också att kunna amvända de gamla utmärkta prime-objektiven från Minolta (stab funkar utmärkt här också) eftersom A-mounthusen har skruvfattning. Vad jag hade svårare att komma till tals med var Lock-on AF (släppte ofta taget om fågeln) men det kanske berodde mer på mig som användare än själva kameran. Vare sig Sigma 150-600 Contemporary eller Sports har A-mountfattning. Sigma annonserade det först men drog in detta kanske av rädsla över A-mounts framtid som enligt Sony nu verkar säkerställd med dels den nya A68:n som har samma sensor och AF-modul som A77II och är ett par tusen kronor billigare (kanske värd att kolla in?). Dessutom har har Sonys kameraledning deklarerat att denna fattning skall fortsätta. Jag har sedan bytt upp mig till Sonys A7-serie och med fullformat blir det ju en annan bildkvalitet och ljuskänslighet, det går inte att komma ifrån. Tycker det man vinner i cropfaktor på sensorstorleken tar man igen med 36- eller 42 MP-sensorn genom att croppa i bildbehandlingsprogrammet.
Om det nu ändå är APS-C som gäller skulle jag i ditt läge ta en ordentlig titt på Nikon D7200 med visserligen bara 6 fps men utan det "förhatliga" AA-filtret och med, enligt recensionerna, goda lågljusegenskaper. Nikon har dessutom, i konkurrens med Sigma och Tamron, en intressant telezoom 200-500 med något bättre ljusstyrka än konkurrenterna.

---
Jag har visserligen inte Tamrons 150-600 mm-objektiv, men jag har Sony A77 II och har använt ett antal olika andra objektiv, såväl Sony som Minolta AF och tredjepartsobjektiv, och sensorstabiliseringen har fungerat utmärkt med samtliga.

Jag skulle i så fall titta på en a6000. Med risk för att bli halshuggen av Sony folk skulle jag pāsta att A7Ii inte är lika pigg när det gäller AF för rörliga motiv.
---
Ingen risk alls att du kommer att bli halshuggen. Alla tycker likadant. :)
Det är lätt att se att ju större sensorn är på spegellösa kameror, ju långsammar blir AF:en (med den teknik som är tillgänglig idag). Snabbast AF har Nikon Series 1-kamerorna, med sin lilla 1-tumssensor.

---
Har själv 7D II , 70D och tjejen har A77II. Av dessa skulle jag villja påsta att Canon är bättre på att fånga vår treåriga son.
---
Ifall din tjej har A7 II så är det precis vad man kan förvänta sig.

Ifall din tjej har A77 II, så stämmer det dock inte alls. Då handlar det enbart om bristande förtrogenhet med inställning av de olika parametrar som påverkar AF:en i A77 II (ca 26 st) och/eller val av objektiv med långsam AF.

AF:en på såväl min A77 II som på min EOS 1D kan variera i hastighet ungefär från idisslande ko och till jagande tiger, beroende på val av objektiv. :)

Ingen risk alls att du kommer att bli halshuggen. Alla tycker likadant. :)
Det är lätt att se att ju större sensorn är på spegellösa kameror, ju långsammar blir AF:en (med den teknik som är tillgänglig idag). Snabbast AF har Nikon Series 1-kamerorna, med sin lilla 1-tumssensor.

Ifall din tjej har A7 II så är det precis vad man kan förvänta sig.

Ifall din tjej har A77 II, så stämmer det dock inte alls. Då handlar det enbart om bristande förtrogenhet med inställning av de olika parametrar som påverkar AF:en i A77 II (ca 26 st) och/eller val av objektiv med långsam AF.

AF:en på såväl min A77 II som på min EOS 1D kan variera i hastighet ungefär från idisslande ko och till jagande tiger, beroende på val av objektiv. :)

Kom gärna med lite tips. Hade gärna bytat 7D II och 5D III med canon 300 f2.8 mot en A77 om det fungerade lika bra för motocross, flygande fågel och hästhoppningar / fälttävlingar (inom och utomhus). Skulle gärna även villja sätta Sony huset på Canon 100-400 II och Sigma 150-600 Sports om du har tips pã en adapterlösning som fungerade bra även när det går undan i på Enduro spåren i skogen. Jag har fått 70-200 2.8 att fungera någerlunda men tar tacksamt mot alla tips..är verkligen ingen Sony expert och det skulle inte förvåna mig alls om jag/vi inte kan hantera huset på rätt sätt. Har svårt att fá AF att låsa samt följa motiven specielt när det skymmer, går undan eller dyker upp hinder. För fâglar ( tex glada, omvråk ) så får jag det inte riktigt att funka mer än på nära håll. Nu har jag iofs inte haft tid att testa speciellt mycket men gör gärna ett försök till efter nyår när vi är hemma ingen.

Har svårt att fá AF att låsa samt följa motiven specielt när det skymmer, går undan eller dyker upp hinder. För fâglar ( tex glada, omvråk ) så får jag det inte riktigt att funka mer än på nära håll. Nu har jag iofs inte haft tid att testa speciellt mycket men gör gärna ett försök till efter nyår när vi är hemma ingen.

Ungefär så långt kom jag med mina AF-försök på A77II:an också oberoende hur mycket "klistringseffekt" jag kommenderade kameran att lägga på motivet. Antar att du har bättre följande AF på 7DII? För den får man ju å andra sidan två A77:eek:r som sagt.

Ungefär så långt kom jag med mina AF-försök på A77II:an också oberoende hur mycket "klistringseffekt" jag kommenderade kameran att lägga på motivet. Antar att du har bättre följande AF på 7DII? För den får man ju å andra sidan två A77:eek:r som sagt.

Nu är vi iofs utanför trådskaparens fråga ... Men det är som natt och dag men det kanske beror på min oförmåga att ställa in AF..

Jag köpte en bok av Friedman om min A6000. 75% av boken är svammel om generell fototeknik och gäller vilken kamera som helst. Den fjärdedel av boken som återstod innehåller nyttig information som borde ha framgått av Sonys egna manualer om de vore vettigt skrivna, men eftersom de inte är det är boken ändå värd pengarna på nåt sätt (eftersom det annars inte går att luska ut hur det fungerar). Bara en sån sak att få trådlös blixt att fungera är en hel vetenskap, och vill man dessutom att blixten ska köra full effekt och inte HSS krävs rätt många åtgärder ...

Men ja - det går att få Sonys kameror att göra fantastiskt bra bilder, men det är inte alltid lika lätt som med andra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto