Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70D + 300mm 1:4 L IS med Kenko teleplus 2x pro

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRoman

Ny medlem
Hej!

Om jag använder mitt EF 300mm 1:4 L IS tillsammans med en C-AF 2X teleplus Pro 300 på en 70 D med firmware 1.1.1 får jag problem.

Jag bygger "objektivet" först och monterar sedan detta på kamerahuset. Om jag då startar med Automatik fungerar det ibland. Byter jag till Av, Tv etc låser sig all elektronik i kameran. Jag måste då byta objektiv, stänga av och ta ut batteriet för att kunna fota med ett annat objektiv.

På en 7D går det betydligt bättre!

Andra objektiv exempelfis EF 24-105mm 1:4 L IS USM funkar utmärkt.

Finns det en senare firmare än 1.1.1? (Var i så fall?)
Kan man ändra i några inställningar för att öka chansen att få detta att funka.
 
Konvertern

Har fått tvärtom resultat (betydligt bättre, och t.o.m. användbar AF ibland) dvs bättre på 70D gentemot 7D med DGX 300 pro (senaste modellen) - Både 1,4x med f/5,6 objektiv och 2x med f/4 objektiv. Finns väl inga uppdateringar vad jag vet. Tror det är din konverter som spökar. Om jag hade varit du hade jag gått på en 1,4 DGX pro300 som ger ypperlig AF med ditt objektiv och full funktionalitet.
 
Har fått tvärtom resultat (betydligt bättre, och t.o.m. användbar AF ibland) dvs bättre på 70D gentemot 7D med DGX 300 pro (senaste modellen) - Både 1,4x med f/5,6 objektiv och 2x med f/4 objektiv. Finns väl inga uppdateringar vad jag vet. Tror det är din konverter som spökar. Om jag hade varit du hade jag gått på en 1,4 DGX pro300 som ger ypperlig AF med ditt objektiv och full funktionalitet.

Nja, nu vill jag ju kunna använda min 2.0 DGX pro300 till just mitt 300mm objektiv. Det var hela vitsen med inköpet. Att den fungerar på en 7D tycker jag tyder på att mjukvaran i min 70D är orsaken till att detta inge går. Vidare fungerar ju den tillsammans med andra objektiv.

Ett alternativ skulle kunna vara att jag har någon inställning i kameran som inte fungerar med kombinationen konverter - objektiv.
 
Det är nog snarare så att det är konvertern som inte fungerar med din kamera. Det är alltid en risk man får ta när man köper sånt som är tillverkat av någon annan än Canon själva. Eftersom de andra tillverkarna inte har tillgång till specifikationerna för hur kamera och objektiv kommunicerar, händer det då och då att Canon utnyttjar någon finess som kan ha funnits i specifikationen ett bra tag, men som inte använts tidigare. De tillverkare som då har listat ut specifikationen genom att observera hur tidigare kameror har fungerat blir då tagna på sängen. Detta har hänt tidigare, även med tillbehör som blixtar.

Är det något som ska uppdateras lär det vara konvertern, inte kameran.
 
Hade du den?

Nja, nu vill jag ju kunna använda min 2.0 DGX pro300 till just mitt 300mm objektiv. Det var hela vitsen med inköpet. Att den fungerar på en 7D tycker jag tyder på att mjukvaran i min 70D är orsaken till att detta inge går. Vidare fungerar ju den tillsammans med andra objektiv.

Ett alternativ skulle kunna vara att jag har någon inställning i kameran som inte fungerar med kombinationen konverter - objektiv.

Var det dgx pro 300 du hade? I första inlägget skrev du en annan modellbeteckning. Om du har den senaste modellen låter det konstigt att det inte funkar någorlunda bra (bortsett från AF som kan vara lite sisådär vid f/8 och crophus.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.