ANNONS
Annons

Canon 700D vs 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Tänkte om någon visste hur står skillnad det är mellan Canon 550D mot nya Canon 700D ?
Jag hart en 550D idag och undrar om det är värt att uppdatera sig. Är det någon skillnad fokus mässigt på "videofilmningen"?

//Micke
 
Tycker inte heller att det skulle vara värt. Jag har haft en 550D och jag bytte upp mig till en 60D, det tyckte jag dock var värt.
 
550d har samma sensor som 7d. 7d har dubbla utläsningskanaler, men sensorn är samma. Skulle du vara nöjd med 7d kan du vara nöjd med 550d.
 
Hej!

Tänkte om någon visste hur står skillnad det är mellan Canon 550D mot nya Canon 700D ?
Jag hart en 550D idag och undrar om det är värt att uppdatera sig. Är det någon skillnad fokus mässigt på "videofilmningen"?

//Micke

Spontant och snabbt: Nej jag tycker inte steget är tillräckligt stort.

Jag har en del erfarenhet av en del av de här närbesläktade kamerorna från Canon, 450D, 600D, 650D och 7D. Och 550D är sen nästan identisk med 600D, och 700D är nästan identisk med 650D.
Det är (fotografiskt) väldigt liten skillnad mellan dem. Och det gäller 60D också. Även om de inte alla har exakt samma sensor, så har de (förutom 450D) faktiskt exakt samma sensorprestanda och färger (= likadana bilder). 60D och 7D är mer påkostat byggda, och 650D, 700D och särskilt 7D är lite rappare. Annars är det väldigt mycket samma kamera funktion över dem.

Jag använder dock inte 'scen-moderna', och jag filmar inte!

När det gäller filmning kan 650D och 700D autofokusera under filmning, vilket skiljer dem från övriga. Som ägare till en 650D är jag inte helt övertygad. Med lite övning är nog manuell fokusering under filmning fortfarande att föredra. 700D lär dock vara "förbättrad" och det finns också en firmware uppgradering till EOS M (som har/hade samma system som 650D).

Men samtidigt har Canon också slagit in på en ny utvecklinglinje med nya 70D, och övergett de gamla hybridfokus-sensorerna som EOS M, 650D och 700D kom med. Dessutom har de också i andra avseenden ny sensorteknologi på g. Så mitt råd är att sitta still i båten. ...800D, 850D blir nog en trevligare uppgradering.
 
Tack för alla svar. Känns nu som jag vill behålla 550D :) Jag är ju amatörfotograf så denna duger nog gott åt mig. Det jag kan störa mig på är att den låter lite högt när man tar kort, fast det kanske de dyrare varianterna också gör. Vilken är Nikons motsvarighet till Canon 700D ?
 
Nikon D5200. Den är bättre på allt som har med stillbilder att göra. Men Canon 700D har bättre filmningsmöjligheter möjligen.
 
Nikon D5200. Den är bättre på allt som har med stillbilder att göra. Men Canon 700D har bättre filmningsmöjligheter möjligen.

Var väl inte det Ts frågade om? Skillnaderna på stillbilder får väl ändå betecknas som marginella medan skillnaderna vid filmning får betecknas vara betydande till Canons fördel, inte minst genom tillgång till Magic Lantern!
 
Var väl inte det Ts frågade om? Skillnaderna på stillbilder får väl ändå betecknas som marginella medan skillnaderna vid filmning får betecknas vara betydande till Canons fördel, inte minst genom tillgång till Magic Lantern!

Ts frågar väl i inlägg #7 vilken Nikonkamera som motsvarar 700D eller missförstår jag totalt?
 
Din 400D har inte liveview och det är en äldre sensor. 550-700 har en 18 mpix sensor, liveview och videoläge så det kan vara värt uppgraderingen. Enbart den vikbara skärmen med liveview skulle vara värt uppgraderingen i mitt tycke.
 
Alla Canon EOS-kameror kan använda alla EF-objektiv. De med två, tre eller fyra siffror i modellnumret, plus 7D, kan dessutom använda alla EF-S-objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.