Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200 2.8 L IS II vs. 85 1.2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falexander

Medlem
Hej,

jag har nyss gjort mig av med mitt 70-200 2.8 IS. Tycker att det har varit helt fantastiskt bra, men jag har dock inte använt det speciellt mycket på min 7D. Tanken är att snart byta till en 5D mII och då känns det som att ett 70-200 blir mer användbart. Har därför kanske tänkt att skaffa 70-200 2.8 IS II i samband med kamerabyte.. Nu har jag dock börjat fundera på om man kanske skall skaffa ett 85 1.2 L istället... Jag inser självklart att det är två helt skilda objektiv, men jag kommer förmodligen fota mestadels i studiomiljö och porträtt i allmänhet. Ägare till 85an verkar helt lyriska över nästan magiska egenskaper när det kommer till porträtt. Jag kan dock tänka mig att jag kommer att sakna 70-200 i mer alldagliga situationer.. Kommer förmodligen också att fota en del evenemang (liknande bröllopsmiljö..)

Vore grymt tacksam för lite trevliga åsikter i frågan!

Ha det så länge!

Mvh Filip
 
Jag sålde min 85a pga att den hade för litet brännvidd. Fick använda fotzoomen hela tiden och det räckte inte till med kutandet. Ljusstyrkan är helt fantastisk, men jag har II:an av 70-200 och den är mycket bra. Det är nog det bästa objektivet jag använt.

Men klart att behovet du har betyder mycket. Tur att beslutet blir i slutändan ändå ditt.
 
Som det skrevs i en annan tråd:

"Vid bländare 2.8 så är 70-200 2.8 IS II likvärdig i skärpa med 135L, 85 1.2L och 100 Macro."

Det 70-200 inte har är ju just den lilla bländaren, skall du fota med blixtar i Studio så behöver du inte f1.2 skall du fota i naturligt ljus så är det väldigt trevligt.

Att tänka på är dock att närgränsen på 70-200 är väldigt lång i jämförelse med 85 1.2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.