Annons

Canon 70-200/2,8 L eller 70-200/4,0 L

Produkter
(logga in för att koppla)

kristinf

Avslutat medlemskap
Är i valet och kvalet hur jag ska göra med objektiv på 70-200-omfånget. Har i dagsläget ett 70-200/2,8L USM (alltså ej IS) som jag köpte begagnat för 2 år sedan. Det ger jättefina bilder och funkar perfekt, men det är så tungt... därför blir det inte så många bilder tagna med det. Nu har jag dessutom opererat min högerhand så jag är ännu känsligare för tunga saker med den handen, tyvärr.

Tittade på ett (nytt) 70-200/4,0L USM (ej IS) idag och det passar mina små händer så mycket bättre, både i omfång och vikt. Provtog bilder med både mitt befintliga 2,8-objektiv och det nya 4,0-objektivet och jag kan inte se några direkta skillnader i skärpa eller färgåtergivning när jag tittar i datorn. Nu kanske jag inte fotade några extremt svåra motiv, men det kommer jag nog inte göra längre fram heller, jag tar mest på barn/djur/natur och jag är på amatörnivå, även om jag är mkt road av fotografering.

Jag har läst en massa recensioner och trådar här, men kommer fram till att det egentligen inte är någon kvalitetsskillnad på bilderna från dessa båda objektiv? Eller?

Tilläggas bör kanske att jag har en 5d mark II att fota med och att jag inte kan komma ihåg att jag använt bländare 2,8 över huvud taget på mitt befintliga objektiv... skulle nog inte sakna det steget, med andra ord.

Tips, råd, funderingar någon? Mottages tacksamt!

I de tester som jag läste innan jag bestämde mig så var 4,0 IS något skarpare än 2,8 utan IS (vid samma bländare). Om du inte anser att du behöver 2,8 som största bländare tror jag att du kommer att bli mycket nöjd med 4,0 IS. Det är i alla fall jag.

Välj ett 4.0 L med IS

Kan rekommendera 70-200 4,0 L IS USM. Har ett som jag är mycket nöjd med, använder det som "standardobjektiv". Med IS räcker det med 4,0.

4,0 is