ANNONS
Annons

Canon 6D i Thailand 10 000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

ante_d90

Avslutat medlemskap
Jag köpte för en tid sen en Canon 6D i Thailand för 10000kr helt ny i kartong från en butik som heter EC mall. Jag hade valmöjligheten att köpa den med Canon garanti eller butikens egna garanti. Jag valde butikens egna garanti vilket gjorde att kameran vart 1000kr billigare. Otroligt nog så kostad kameran totalt inte mer än 10000 kr.

Jag har nu använt kameran i 2 månader och har hittills inte upptäckt något alls som skulle kunna förklara det lägre priset.

Ha någon nåt förslag på hur det är möjligt att sälja kameran så mycket billigare i Thailand jämfört med i Sverige??

Eftersom jag delvis bor i Bangkok var jag inte orolig för butikens garanti. Tidigare erfarenhet har visat att den är både snabbare och bättre än Canons egna.

Hej Stefan,

Jo visst skulle det kunna vara det, men det är ganska konstigt att flera butiker har ungefär samma pris. Kameran var trots allt helt ny så vitt jag kunde se.. Min gissning är snarare någon slags "under bordet" affär mellan Thailändska butiker och fabriken (som vad jag vet ligger i Thailand). Men jag har ingen aning!

Realistiska teorier eftersökes! :)

PS. Kvittot skrevs ut när jag stod i butiken (som funnits på samma ställe de senaste 10 åren i Secon square BKK).

Gissningsvis har Thailand låg eller ingen moms. Och därtill låga arbetskraftskostnader.

Större än så är inte prisskillnaden. Tyska priser t ex ligger under 14000.

På ebay kostar 6D från Hongkong, Taiwan, etc. ca. 10.500-10.750:- och då med vad jag förstår normal Canon världsgaranti. Din variant av garanti känner jag dock inte till.

/Stephan

Ok, jag kanske helt enkelt lyckats köpa den till ett lågt pris.

Vad jag förstått är Canons garanti inte längre global utan begränsas till t.ex. Europa, USA osv..

Hur som helst, jag är nöjd med kameran som ersatte min 4 år gamla Nikon D700 utan att behöva lägga till något pengarmässigt. Visst är det inte samma byggkvalite, men allt annat är helt klart bättre för mig som amatör..

Hej Håkan,

Ja, det är min gissning. Att de ligger på 0kr vinst på kameran men hoppas på att tjäna lite på objektiv eller tillbehör.

Till kameran fick jag 16gb class 10 SD kort och displayskydd utank kostnad.

Köpte samtidigt ett 50mm 1.4 för ca 2200kr..

För mig känns det svårt att motivera ett köp i Sverige med så stor prisskillnad..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar