Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D AF-hjälpbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälpbelysning från extern blixt?

Tack för info, blev lite konfunderad eftersom det finns på G15/G1X verkar inte finnas på 5D MK3 heller.................................................

-------------------------------

Vet inte om det funkar,men alla externa blixtar har väl det klassiska röda "kontrastmönstret" som belyser objektet för att hitta fokus. Borde man inte kunna använda detta (men inte utlösa blixten)? Någon som provat?

Jag = D3s + SB910

Det är ändå skillnad. Då en blixt som exempelvis 600 EX-RT belyser motivet med ett rutmönster, kan man fokusera om så är på en slät, vit vägg, något som annars är omöjligt med AF även i dagsljus, för då finns det ingen kontrast att mäta på.

Men annars är det rätt. När min kamera inte klarar av att sätta AF rätt, då ser jag inte var det ska vara i sökaren heller. Och då är ändå 6D specificerad ett steg lägre i ljuskänslighet än vad min är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar