ANNONS
Annons

Canon 6D / 5D Mark III autofokus vid f/8 med 1,4x konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Hört att man får autofokus med Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 DGX till Canon 5D Mark III och tänkte kolla om någon här vet om det fungerar till Canon 6D också?

Annars har man hört att Canon släpper en firmware under våren som fixar autofokus vid f/8 med 1,4x konverter. Någon här som vet mer om det?
 
Hört att man får autofokus med Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 DGX till Canon 5D Mark III och tänkte kolla om någon här vet om det fungerar till Canon 6D också?

Annars har man hört att Canon släpper en firmware under våren som fixar autofokus vid f/8 med 1,4x konverter. Någon här som vet mer om det?

Hej.

Ang nya firmware till canon så ska den släppas i slutet av april. Finns info på canon.se

Mvh Torbjörn
 
Hej.

Ang nya firmware till canon så ska den släppas i slutet av april. Finns info på canon.se

Mvh Torbjörn

Hoppas att f/8 autofokus ingår i den firmware :) Hittar inte infon på Canon.se det är så stökigt där och sökfunktion fungerar inte heller :( Har du direktlänk dit?
 
Avser du autofukus med LiveView?

När jag fotograferar genom sökaren så har jag inga större problem med f/11 vid ganska dåligt ljus. Jag använde dock en 2x konvertern på ett sketet 75-300 objektiv vid 300mm brännvidd på min Canon 6D. Nu ska vi inte diskutera bildkvaliteten på denna kombo, men den hittar i.a.f rätt fokuspunkt och säger pip.

Jag använder firmware 1.1.3, vilken jag upplever har blivit bättre på att fokusera. Med den tidigare firmware brukade det krävas mycket mer kontrast (typ månen mot svart himmel) .

Vad det gäller LiveView så misslyckas den om jag inte sätter fullt öppen bländare, men även då är det bekymmer. LiveView verkar vara mycket mer kinkig med ljuset!

Jag är total novis men jag kan i.a.f se skillnad på när bilden är i fokus eller inte!

Mvh,
Göran
 
ANNONS