Annons

Canon 60d högt isotal överexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga angående exponering och höga isotal för 60d.

Bilderna nedan är tanken att de skall representera vad jag frågar om, bryr er inte om upplösning, var tvungen att krympa rejält för att få lägga in dom.
Iso 2500
F5.6
1/5
evaluating exposure

Den översta är bilden obehandlad och den nedersta är behandlat i dpp med exoneringen ändrad till -2ev.
Vid fotograferingsögonblicket så representerar den understa (-2ev) hur jag upplevde belysningen av motivet medan den översta är hur kameran valde att exponera bilden.

Detta tycker jag är typiskt för de bilder jag tar i dålig belysning med höga isotal, de blir "överexponerade " om man jämför hur ögat upplever ljuset i dessa situationer.

Är detta normalt eller gör jag ngt fel?

Bilagor

• raw till jpg.JPG
    raw till jpg.JPG
    32.2 KB · Visningar: 626
  • raw till jpg -2ev.JPG
    raw till jpg -2ev.JPG
    23 KB · Visningar: 626
Kameran är dum. Den utgår från att medelmotivet reflekterar 18 procent av ljuset och försöker få motiven att få en ljushet motsvarande 18 procents reflektion.

Kameran är dum och kan inte känna av stämningen. Den fattar inte att kvällsbilder ska vara lite mörka för att se naturliga ut. Det är därför du måste tänka lite hur du vill ha det. ;)

översta bilden är helt ok framtagen , ändra stämmningen med en negativ kurva , se bild , hur mycket bestämmer du själv och efter hur du uppfattade motivet, dra inte ner exponeringen utan använd exv kurvor som också finns i DPP

Bilagor

• Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    17.9 KB · Visningar: 560
Jag skulle nog dra ner exponeringen i det där fallet om inget annat ska ändras. 1/5 sek är utmanande även med IS, -2EV lyfter dig till 1/20 (=bekvämt).

Eftersom du nu använder evaluerad mätning så kunde du från början testa att underexponera eller mäta efter högdagern men det låter lite överkurs just nu
Så med din befintliga bild som redan är tagen i 1/5 sek så kan du framkalla den lite mörkare och justera bilden med bla kurvverktget som är visat ovan för att få den stämning du eftersöker.

Kameran är dum. Den utgår från att medelmotivet reflekterar 18 procent av ljuset och försöker få motiven att få en ljushet motsvarande 18 procents reflektion.

Kameran är dum och kan inte känna av stämningen. Den fattar inte att kvällsbilder ska vara lite mörka för att se naturliga ut. Det är därför du måste tänka lite hur du vill ha det. ;)

Jag bara utökar beskrivningen lite - som förtydligande (eller förvirrande).

Automatiken försöker göra allt till "grått". Någonting mörkt och svart vill kameran göra ljusare. Precis som i frågerbilden. Någonting ljust och vitt vill kameran göra mörkare, som snön i en pulkabacke.

Detta är helt naturligt. Vi som står bakom kameran måste förtå detta själva och kompensera för kamerans förenkalde världssyn.

Petter ...

Petter ...

Tack för feedback, känns skönt att veta att detta är det förväntade resultatet om man inte korrigerar exponeringen när bilden tas eller fixar med det i efterhand. Jag var mest orolig för att ljusmätningen i min kamera var galen.

/Mats

Skriver ner detta lite hastigt utan att ha "fingranskat" ditt och följande inlägg. Så kanske detta redan tillagts.
Men i alla fall...
Canon har i nuläget uppdatera en firmware tillgänglig som ska korrigera att bilderna blir överexponerade.
Det har tydligen varit så att problemet uppstått om man använder vissa objektiv och ska tydligen hjälpa till att förbättra detta problem.
Läs om detta på bifogad länk.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos60d/firmware.html
Lycka till
/Magnus

Som tidigare nämnts har kameran ingen aning om vad du vill, hur solen står, eller om du väljer att stoppa in den i en ljustätad låda. Hur ska den veta att du "vill ha" en bild som enligt alla normala exponeringar ligger på 2-3Ev underexponering?

Titta på följande två bilder.

De är helt enkelt bara två bilder. Den ena på ett snölandskap, den andra på en mörk teaterscen. Den ena är nästan vit, den andra är nästan svart. Båda är "rätt". Både jättemörkt och jätteljust kan alltså vara rätt - beroende på omständigheterna.

Den dagen kameran är tillräckligt intelligent för att lista ut vilka omständigheter du fotograferar i är den också antagligen så smart att du, fotografen, inte längre behövs. Vi är inte där på en bra stund än.

Bild tre och fyra är den genomsnittliga ljusheten på scenen. Det skiljer 4.2Ev, alltså 17ggr mellan den genomsnittliga ljusheten på bilderna. Båda har rätt ljushet, trots att den ena är 17ggr ljusare än den andra.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    26.3 KB · Visningar: 275
  • 4.jpg
    4.jpg
    62.2 KB · Visningar: 279
  • 2.jpg
    2.jpg
    5.4 KB · Visningar: 277
  • 3.jpg
    3.jpg
    5.5 KB · Visningar: 277
Skriver ner detta lite hastigt utan att ha "fingranskat" ditt och följande inlägg....

Man kan ju fundera på om ett inlägg under sådan omständigheter bidrar till tråden eller bara förvirrar.

(och då kan man ju fundera på om min kommentar angående detta bidrar till tråden eller förvirrar ytteriligare)
(för attt inte fundera på vad eventuella kommentarer på kommentaren kan leda till)
.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar